محدود کردن پرواز بر فراز بخش‌هایی از دریای سیاه و جزیره کریمه از سوی روسیه

روسیه با ارسال اخطاریه‌ای به سازمان‌های هواپیمایی، مناطقی از شبه جزیره کریمه و دریاهی سیاه را به طور موقت منطقه خطرناک برای پرواز اعلام کرد.

 بر اساس گزارش‌ها، روسیه به صورت موقت پروازها بر فراز بخش‌هایی از شبه جزیره کریمه و دریای سیاه محدود کرده است.

بر اساس اخطاریه‌ای که روسیه به سازمان‌های هواپیمایی صادر کرده مناطقی از شبه جزیره کریمه و دریای سیاه به طور موقت به عنوان منطقه خطرناک برای پروازهای هوایی اعلام شده است.

روز ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) نیز روسیه اعلام کرد که به طور موقت عبور کشتی‌های جنگی خارجی از طریق آب‌های منطقه‌ای دریای سیاه را از روز ۲۴ تا ۳۱ آوریل (۴ تا ۱۰ اردیبهشت) به حالت تعلیق در می‌آورد.

این اقدام یک روز پس از آن اتخاذ شد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت که مسکو اقداماتی را در واکنش به تهدیداتی که از ناتو ناشی می‌شود اتخاذ خواهد کرد».

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز در بیانیه جداگانه‌ای گفت که محدودیت‌ها تنها برای کشتی‌های جنگی بوده و کشتی‌های مسافری و تجاری می‌توانند آزادانه در دریای سیاه عبور کنند.

مسکو در پاسخ به اعتراض کی‌یف که خواستار لغو محدودیت‌ها شده بود گفته است که هیچ محدودیتی برای استفاده از بنادر اوکراین در دریای آزوف و برای خطوط دریایی تجاری و مسافری در منطقه اعلام نشده است.

اما وزارت خارجه آمریکا این اقدام روسیه را به عنوان اقدامی تنش‌زا معرفی کرده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شامگاه دوشنبه بار دیگر درباره تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل که بعد از گزارش وزیر خارجه اوکراین به جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در نشست خبری صحبت می‌کرد مدعی شد روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی را در شبه‌جزیره کریمه و در مرز اوکراین مستقر کرده است.

وی بدون ارائه مدرکی برای ادعای خود، گفت: «خطر تنش‌های بیشتر بسیار مشخص است. بیش از ۱۵۰ هزار نیروی روسی در مرزهای اوکراین و کریمه تجمع کرده‌اند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.