واکنش بهزیستی به خبر تخلف در تزریق واکسن خانه سالمندان

با توجه به انتشار خبری با عنوان تزریق سهمیه واکسن کرونای خانه سالمندان اسفراین به اعضای خانواده مدیر مرکز، سازمان بهزیستی با هدف شفاف سازی و تنویر افکار عمومی اطلاعیه ای را صادر کرد.

یک روز پس از اعلام خبری مبنی بر اینکه یک مدیر خانه سالمندان در اسفراین سهمیه واکسن کرونای خانه سالمندان را به تعدادی از اعضای خانواده اش تزریق کرد، سازمان بهزیستی با هدف شفاف سازی و تنویر افکار عمومی اطلاعیه ای را صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: برابر سند ملی واکسیناسیون و براساس بند ۲ مصوبات پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا "واکسیناسیون سالمندان و افراد دارای معلولیت مراکز شبانه‌روزی و کلیه پرسنل برای پیشگیری از انتقال بیماری در اولویت اول گسترش واکسیناسیون قرار دارند."

۱. مصاحبه فرماندار محترم اسفراین مربوط به مرکز نگهداری سالمندان طلوع شادی این شهرستان بوده است که هم اکنون ۲۷ سالمند در این مرکز نگهداری می‌شوند، از این تعداد به ۲۵ سالمند واکسن تزریق شده است و دو نفر از سالمندان به دلیل ابتلا به کرونا و بیماری شرایط دریافت واکسن را نداشته اند.

۲. از ۱۵ نفر پرسنل مرکز به ۱۲ نفر واکسن تزریق شده است و به ۲ نفر به دلایل خاص و یک نفر پرستار مرکز که قبلاً واکسن را دریافت نمودند، واکسن تزریق نشده است.

۳. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که فرآیند واکسیناسیون در این مرکز طبق پروتکل‌های ابلاغی وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور و نظارت نماینده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در محل مرکز انجام شده است.

۴. درخصوص فردی که حسب اعلام فرماندار شهرستان به علت فامیلی با مدیر مرکز با وجود عدم اشتغال در مرکز، واکسن دریافت کرده است، براساس بررسی انجام شده نامبرده شاغل در مرکز و دارای سوابق بیمه‌ای است. 

۵. برابر دستورالعمل‌های موجود و ابلاغی هیچ منع قانونی برای اشتغال به کار اعضاء واجد شرایط خانواده موسس یا موسسین، تحت عنوان پرسنل مراکز اعم از پرسنل تخصصی و خدماتی و اداری وجود ندارد، طبق بررسی های اولیه اعضای خانواده صاحب امتیاز مرکز مورد اشاره فرماندار محترم اسفراین، شاغل در مرکز بوده اند که از بیمه تأمین اجتماعی مرکز نیز بهره مند هستند. پدر خانواده نیز شاغل در مرکز و دارای بیمه بازنشستگی است. از این رو برابر سند ملی واکسیناسیون و بند ۲ پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا هر فردی که بعنوان پرسنل در مراکز اقامتی تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌نماید با هدف پیشگیری از انتقال بیماری کرونا باید واکسینه شود.

بی‌تردید مجموعه مدیران و پرسنل سازمان بهزیستی کشور با همراهی و همکاری شبکه گسترده شرکای کاری غیردولتی، خصوصی و خیریه خود اجاره هیچ نوع سوء استفاده و اعمال نفوذ در فرایند واکسیناسیون مددجویان مقیم مراکز شبانه‌روزی را نخواهند داد نمونه روشن این موضوع، ابتلاء ریاست محترم سازمان بهزیستی کشور در این ایام به بیماری کرونا و بستری در بیمارستان است.  

قابل ذکر است که بیش از ۲۰ هزار نفر از کارکنان مراکز شبانه روزی توانبخشی در طول ۱۴ ماه از شیوع بیماری کرونا با تمام وجود از ۵۱ هزار سالمند و افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن که عموماً دارای شرایط خاص و نقص سیستم ایمنی هستند مراقبت نموده‌اند و با این همت، تلاش، مراقبت و ایثار مدیران، کارکنان، مراقبین، کادر اداری و خدماتی و ... نه تنها میزان ابتلا به بیماری و فوت جامعه هدف نسبت به شرایط عادی بیشتر نشده بلکه در مقایسه با همه‌گیری این بیماری در مراکز مراقبتی سطح دنیا، عملکرد سازمان بهزیستی و شرکای کاری غیردولتی خود در این حوزه، درخشان و قابل افتخار می‌باشد که قطع یقین انتشار اینگونه خبرها مانند مصاحبه شتاب زده و بدون تحقیق و بررسی فرماندار محترم اسفراین موجب آسیب به اعتماد جامعه و تضییع حقوق تلاشگران این عرصه خواهد بود.  

در پایان تاکید می‌نماید واکسیناسیون مددجویان مقیم مراکز نگهداری سازمان بهزیستی براساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و با حضور و نظارت مستقیم نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود و در صورت بروز تخلف در فرایند واکسیناسیون بدون اغماض با متخلف یا متخلفین برخورد لازم انجام خواهد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.