کاندیداتوری اولین زن سوری در انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه اعلام کرد که پارلمان از دادگاه عالی قانون اساسی مطلع شد که فاتن علی نهار درخواست کاندیداتوری برای پست ریاست جمهوری را ارائه داده است.

درخواست نهار که از شخصیت‌های شناخته شده در سوریه نیست، سومین درخواست کاندیداتوری است که به دست پارلمان رسیده است.

پیشتر صباغ روز دوشنبه گفت که پارلمان دو درخواست از جانب دادگاه عالی قانون اساسی مبنی بر کاندیداتوری عبدالله سلوم عبدالله و محمد فراس یاسین رجوح در انتخابات ریاست جمهوری دریافت کرده است.

هرکس که شروط مشخص در قانون اساسی را داشته باشد، می‌تواند درخواست کاندیداتوری را ارائه دهد، اما تنها در صورتی کاندیدای انتخابات می‌شود که تایید ۳۵ عضو پارلمان را کسب کند.

قانون انتخابات سوریه، چندین شرط را برای رای دهنده مطرح می‌کند تا بتواند رای خود را در صندوق بیندازد. انتخاب کردن و کاندیداتوری یکی از حقوق و امری واجب بر اساس قانون اساسی کشور به حساب می‌آید.

بر اساس قانون انتخابات سراسری (شماره ۵ سال ۲۰۱۴)، انتخاب و همه پرسی، حق هر شهروند و امری واجب بر گردن شخص در صورت داشتن شروط قید شده در قانون صرف نظر از دین، نظر یا انتساب سیاسی‌اش است.

بر اساس ماده سوم از قانون، این حق با رای گیری سراسری و مخفیانه و مستقیم و برابر به صورت آزاد و فردی إعمال می‌شود و امکان احقاق این حق به صورت نیابتی وجود ندارد.

اما ماده چهارم این قانون اعلام می‌دارد که حق انتخاب یا همه پرسی به هر شهروند بالای ۱۸ سال داده می‌شود مادامی که از این حق محروم نباشد.

بر اساس ماده پنجم این قانون، افراد ذیل از حق انتخاب یا همه پرسی محروم هستند:

کسی در قرنطینه اجباری قرار گرفته باشد.

به یک بیماری ذهنی مبتلا باشد که در شایستگی وی در طول مدت بیماری‌اش تاثیر بگذارد.

فرد به جرمی محکوم باشد که در اعتماد عمومی اخلال ایجاد کند.

انتخابات ریاست جمهوری پیشین در سال ۲۰۱۴ اولین انتخاباتی بود که در آن بیش از یک کاندیدا حضور داشتند، چیزی که در سال‌های قبل وجود نداشت و طی آنها فقط یک نامزد وجود داشت و انتخابات به عنوان همه پرسی تلقی می‌شد و دو گزینه آری یا خیر وجود داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.