پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امروز تعیین می شود

به نقل از پی بی اس، رای‌دهندگان آمریکایی بیش از یک ماه پیش به رئیس جمهوری مورد نظرشان رای دادند اما آرایی که رسما اهمیت دارند امروز ۱۴ دسامبر به دنبال نشست کالج الکترال اخذ می‌شود.

قانون اساسی آمریکا به برگزینندگان (نمایندگان الکترال) اختیار انتخاب رئیس جمهوری را داده است و با شمارش تمام آرایی که روز دوشنبه به دست می‌آید، انتظار می‌رود جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ۳۰۶ رای الکترال (۲۷۰ رای لازم برای رسیدن به ریاست جمهوری) را در مقابل ۲۳۲ رای دونالد ترامپ به دست آورد.

گرچه کار این نمایندگان تشریفاتی است اما توجه روی این فرایند امسال بسیار پررنگ‌تر شد که علت آن امتناع دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات و طرح ادعاهایی درباره تقلب انتخاباتی بود. همین موجب شد تا نشست کالج الکترال اهمیت دوچندانی یافته و گامی غیر قابل انکار به سمت مراسم سوگند در ۲۰ ژانویه و تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا شود. البته خود ترامپ هم پذیرفته که اگر کالج الکترال رای به پیروزی بایدن بدهد، نتیجه انتخابات را می‌پذیرد.

اگر هم نمایندگان بر خلاف رویه تشریفاتی خود عمل کنند و آرای بایدن کمتر از حد نصاب شود، آن وقت کار به مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها خواهد رسید که تیر خلاص را به ترامپ شلیک کرده و ریاست جمهوری بایدن را تایید کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.