آغاز جشن‌های خیابانی

درباره علل و نتایج تصمیم بوتفلیقه اظهارنظرهای گوناگونی مطرح شده است. بدون تردید فشار اعمال شده بر او از سوی بیش از هزار قاضی برای کناره‌گیری از قدرت یک عامل مهم است. قضات اعلام کرده بودند اگر او نامزد انتخابات باقی بماند بر روند برگزاری انتخابات نظارت نخواهند کرد. از سوی دیگر رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر اعلام کرده بود، ارتش و مردم دیدگاه یکسانی درباره آینده کشور دارند و این سخن نشان داد نیروهای مسلح الجزایر با تظاهرات‌کنندگان همصدا هستند.

البته برخی معتقدند تصمیم آقای بوتفلیقه در واقع به توصیه «گروه قدرت» یعنی گروه کوچک اطرافیان او که در سال‌های اخیر الجزایر را اداره کرده‌اند اتخاذ شده است. آنها ترجیح داده‌اند انتخابات به تعویق افتد تا فرصت برای ایجاد تغییرات مورد نظر خود را داشته باشند و نیز با انجام خواست تظاهرات‌کنندگان، ناآرامی‌ها پایان یابد.

به هر حال اکنون تصمیم رئیس‌جمهوری الجزایر پیروزی نسبی برای تظاهرات‌کنندگان محسوب می‌شود اما مشخص نشدن زمان برگزاری انتخابات دردسر ساز خواهد شد. واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به تصمیم آقای بوتفلیقه نشان داده شده و اکنون درباره قانونی بودن تداوم حضور او در پست ریاست جمهوری بیش از آنچه در قانون آمده سوالات متعددی مطرح است. کارشناسان خوشبین می‌گویند به تعویق افتادن برگزاری انتخابات، کمک می‌کند انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز انجام شود. یعنی تمامی نامزدها فرصت خواهند داشت به‌طور مناسب تبلیغات انتخاباتی داشته باشند و مردم نیز دلیلی برای حضور در خیابان‌ها نخواهند داشت، زیرا به خواست خود یعنی شرکت نکردن بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری رسیده‌اند اما خواست مردم صرفا کناره‌گیری او از قدرت نیست، آنها خواستار تغییر کل ساختار قدرت و برگزاری انتخابات آزاد هستند. مردم نشان داده‌اند که دیگر حاضر نیستند وضعیت کنونی را تحمل کنند. سال‌ها حاکمیت بوتفلیقه بر الجزایر سبب از میان رفتن فرصت‌های طلایی پیشرفت این کشور و حاکمیت فساد شده و اگر قرار باشد در آینده سیاست‌های پیشین ادامه پیدا کند، در واقع هیچ چیز عوض نشده است.

پس از اعلام تصمیم بوتفلیقه مبنی بر شرکت نکردن در انتخابات ریاست جمهوری مردم در خیابان‌ها به‌جای تظاهرات به جشن پرداختند، اما برخی معتقدند نباید زود قضاوت کرد، زیرا ترک صحنه سیاسی از سوی بوتفلیقه قدم نخست است. هنوز هیچ چیز درباره آینده مشخص نیست و باید منتظر اقدامات بعدی رئیس‌جمهوری بود. اگر او فردی مانند خود را برای ادامه امور کشور برگزیند یا انتخابات برای مدتی بسیار طولانی انجام نشود دموکراسی به خطر می‌افتد و ناآرامی‌ها از سر گرفته خواهد شد. در الجزایر حلقه‌های متعدد قدرت وجود دارد و تصمیم‌گیری‌ها شفاف صورت نمی‌گیرد.

اکنون همه چشم‌ها به ارتش دوخته شده است. رژیم بوتفلیقه به پایان راه خود رسید، اما باید دید آیا کسانی که در سال‌های اخیر در پشت پرده، قدرت را در اختیار داشته‌اند حاضر می‌شوند به‌راحتی قدرت را واگذار کنند یا نه. پیش بینی می‌شود در چند ماه آینده قانون اساسی جدید تدوین و به همه‌پرسی گذاشته شود. همچنین تعدادی از وزرای دولت تغییر خواهند کرد و انتخابات برگزار خواهد شد. سرعت اجرای این امور بسیار مهم است، زیرا نباید شرایط به شکلی شود که مردم تصور کنند فریب خورده‌اند.