واکنش شورایعالی امنیت ملی به ادعای اوکراین درباره عمدی بودن شلیک به هواپیما

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت گفت: یکی از منابع اصلی برای تهیه گزارش نهایی گروه های بررسی کننده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی درتهران، اطلاعات جعبه های سیاه بوده است.

کیوان خسروی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی در مورد اظهارات اخیر یک منبع مطلع ایرانی که از قصد اوکراین برای منتسب نمودن علت حادثه به وجود نقص در سیستم پدافند هوایی روسی تور ام-۱ خبر داده بود، حاضر به رد یا تایید این خبر نشد اما تاکید کرد: ادعاهای اخیر مقامات اوکراینی که متاسفانه با انتساب اظهارات کذب به مسئولین ایرانی بدنبال فضا سازی های سیاسی پیرامون این پرونده هستند به هیچ وجه سازنده و قابل قبول نیست.ارسال جعبه های سیاه هواپیما به فرانسه برای بازخوانی مستندات آن مهمترین دلیل برای اثبات رفتار شفاف و صادقانه ایران در مسیر روشن شدن همه جزییات حادثه است.

خسروی بهره برداری سیاسی از رخدادی تلخ که با احساسات ده‌ها خانواده داغدار مرتبط است را اقدامی تاسف آور و غیر انسانی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: گروه های متعدد و مستقل کارشناسی با بررسی دقیق همه فرضیه های موجود در خصوص هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی با قاطعیت و مستند به ادله فنی و کارشناسی اعلام کردند که علت  این حادثه غیر عمدی، خطای انسانی بوده است.

وی گفت: تاکنون هیچیک از مراجع خارجی دلایل فنی دیگری که بتواند گزارش کارشناسی ایران را نفی یا ضعیف کند ارائه نکرده اند و صرفا با فضاسازی رسانه ای و تحریک عواطف خانواده شهدای این حادثه بدنبال وارد کردن فشار سیاسی به ایران هستند.

خسروی در پایان گفت: اقدامات قضایی برای رسیدگی به پرونده متهمان این حادثه ناگوار در جریان است و به زودی و با تشکیل دادگاه صالحه مجازات متهمان تعیین و اعلام می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.