رییس الحشد الشعبی: نزدیکی عراق به ایران بیشتر از آمریکا است

فالح الفیاض رییس سازمان الحشد الشعبی گفت که بر اساس مشترکات دینی، فرهنگی و حتی سیاسی، عراق به طور طبیعی نزدیکی بیشتری به ایران تا آمریکا دارد.

فالح الفیاض که در گفتگو با تلویزیون العهد سخن می گفت، اظهار داشت: عراق تحت تأثیر جمهوری اسلامی و ماهیت روابط تاریخی، مذهبی و فرهنگی است، بنابراین طبیعی است که به جمهوری اسلامی تا آمریکا نزدیک تر باشد.

وی با یادآوری راهبرد شکست خورده دولت آمریکا بویژه در دوره دونالد ترامپ گفت: سیاست ترامپ بر اساس افراط گرایی و استثنای حریف با در گوشه قرار دادن آن بجای تعامل بود، این سیاست افراطی به مدت چهار سال دنبال شد، بطوریکه حتی در داخل آمریکا تفرقه جدی ایجاد کرد.

الفیاض همچنین به دخالت زیاد آمریکا در انتخاب نخست وزیر عراق اشاره و مداخلات ایالات متحده را در اوضاع سیاسی کشورش نامؤدبانه و زشت ارزیابی کرد.

وی همچنین از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه به عنوان چهره استثنایی و بازیگر راهبردی در عرصه سیاست بین الملل یاد کرد که خدمت زیادی به مردم منطقه ارایه کرد.

رییس سازمان الحشد الشعبی با بیان اینکه تجربه شهید سلیمانی در امور عراق از بسیاری سیاستمداران پیشی گرفت، گفت: او خدمات بسیار خوبی به الحشدالشعبی ارائه داد.

فالح الفیاض ابراز داشت که شهیدان المهندس و سلیمانی که به تعبیر مرجع دینی نجف رهبران پیروزی (قادة النصر) نام گرفتند، از شهدای واقعی هستند و ما مدیون آنها هستیم و خبر شهادت آنها غم انگیز بود و جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد عملی جنایتکارانه علیه بشریت است.

به گفته الفیاض، شهید سلیمانی از روش اقناع و تلاش برای گردهم آوردن همه اقشار مردمی استفاده کرد و اساسا در کارکرد و راهبرد او انقیاد و تحمیل وجود نداشت.

وی بیان داشت: بر اساس تعبیر برخی از برادران اهل سنت و کرد عراق، سیاست و راهبرد آمریکا مداخله در امور عراق نه به معنای اقناع بلکه با روش تهدید و ارعاب است و این رویکرد نه تنها صحنه سیاسی عراق را از خصوصیت اصلی خود خارج کرده، بلکه توهین به ملت عراق است و آن را قبول نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که الحشد الشعبی یک نهاد رسمی و تیپ های زیرمجموعه آن تابع قانون هستند و این سازمان در اتحاد عراقی ها سهم بسزایی داشته است، همچنانکه آیت‌الله سیستانی الحشد را ستون امنیت و ثبات عراق معرفی کردند، ضمن اینکه الحشد در برگیرنده تمام اقشار عراقی است و حدود ۵۰ هزار نفر نیروی آن اهل سنت هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.