منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری گفت: در انتخابات گذشته مجلس میزان مشارکت دشمنان را ترغیب کرد که در این حوزه سرمایه گزاری کنند تا نظام را دچار مشکل کنند و ایجاد یاس در برنامه هایشان است و هرکس در این خط حرکت کند دستاوردهای انقلاب و امام را هدف قرار داده است، گفت: همه سیاسیون کشور و فعالین رسانه وظیفه ای انقلابی و جدی برای کشورشان در این مقطع دارند.

وی افزود: ما هم برای انتخابات ۱۴۰۰ هم برای شوراها و هم برای انتخابات مهم ریاست جمهوری ۸سال تجربه را در دولت یازدهم و دوازدهم داشتیم و حوزه سیاست خارجی ما دچار تنش ها و چالش هایی بود و علیرغم تلاش های  پیگیر و حرفه ای تیم سیاست خارجه ما، کماکان برای حل و فصل پرونده هسته ای و برجام در خانه اول هستیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس بخوانید؛ 

* مطالبه از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات را از سوی اقشار مختلف و در جای جای کشور مشاهده می‌کنیم و بعضا اخبارش را هم داریم اما اینکه گروه مشخصی در این مورد  به رهبر انقلاب نامه نوشته باشند بنده اطلاعی ندارم. 

* برخی هم درمورد آقای رئیسی این نگاه را دارند که ایشان وارد صحنه نشوند که این نگاه یا به این دلیل است که خودشان یک نامزد مدنظر دارند و یا معتقدند که چشم انداز قوه قضائیه بعد از ایشان روشن نیست.

* عمده پرونده های مهم در قوه قضائیه مستقیم با دولت مرتبط می شوند، وقتی سیستم بانکی دچار آلودگی و رشوه می شود و اگر در دولت یک تحول ایجاد شود و دولتی پاکدست حاکم شود قاعدتا پرونده ها در قوه قضائیه سبک می شود. افرادی که بتوانند مبارزه با فساد را براساس آن چه که مدنظر رهبری است در قوه قضائیه اجرا کنند، کم نیستند.

*{ با اشاره به اینکه براساس پاسخ هایی که به دبیرخانه شورای وحدت برسد برنامه خود را عملیاتی می کنیم، اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به نامه رئیس شورای وحدت پاسخ می دهند}: در متن نامه آمده کسانی در معرض نامزد شدن قرار دارند که برنامه های خود را اعلام کنند و دیگری این بود که حداقل ۱۰ نفر از تیم خود را معرفی کنند. کارگروه بررسی برنامه و بررسی تیم را در شورای وحدت تشکیل دادیم و این دو کارگروه سوالات و چالش‌ها را نسبت به نامزدها داشتند می توانند مطرح کنند و بعد از آن اعلام نظر خواهد شد.

*{ در پاسخ به پرسشی درمورد قانون جدید انتخابات }: با توجه به اینکه زمان کمی تا انتخابات مانده است بررسی قانون انتخابات، جزو  اولویت شورای وحدت نیست و موضوعاتی در مجلس و شورای نگهبان مطرح شده است اگر به نتیجه نهایی در خصوص قانون انتخابات برسند ما هم براساس قانون جدید عمل خواهیم کرد.

[اصرار شورای وحدت بر کاندیداتوری رئیسی /متکی: اگر رئیسی بیاید دو شورا ادغام می شوند]

*{ در پاسخ به این سوال که کدام گفتمان را در انتخابات پیروز میدانید؟}: گفتمان باید کارگشا باشد و برای باز شدن قفل‌هایی که در حوزه اقتصاد وجود داشته باشد تلاش کند و گفتمان باید تعهد خود را به مردم و انقلاب حفظ کند و درک درستی از شرایط مردم در جامعه داشته باشد.

* گفتمان جدید باید یک تحول اساسی در مسیر وضع مطلوب ایجاد کند لذا گفتمان ما باید اصولگرایانه انقلابی و معطوف به مشکلات مردم و مقاومت و ایستادگی در حوزه داخلی و بین المللی باشد، زیرا هزینه مقاومت و ایستادگی همیشه کمتر از وادادگی است.

*{ در پاسخ به این سوال که رقیب اصلی خود را کدام جریان می دانید؟}: یک جریان، جریانی است که در ۸ سال گذشته کشور را مدیریت کرده و علیرغم اینکه برخی در تلاش هستند بازی را خراب کنند و هم بگویند من نبودم و هم بگویند دولت اختیاری ندارد؛ اما معتقدم که همه اینها از یک جریان هستند، جریان دوم هم جریانی است که در دولت نبوده و صرفا شاهد و ناظر اعمال آن بوده است و آن هم جریان انقلابی کشور است و رقابت بین این دو جریان شکل گرفته است.

*{ در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه تاثیر مذاکرات وین در انتخابات را تا چه حد جدی می دانید؟}: واقعیت این است که من درباره نتایج این مذاکرات تردید جدی دارم زیرا دوستان ما در دولت همواره شاهد شرایط بودند و حال چیزی را که سالها نتوانستند به آن برسند در صدد هستند تا با تلاش چند ماهه شاید بتوانند به دست بیاورند؛ نمیخواهم قضاوت کنم که چقدر انتخاباتی است اما می‌تواند در انتخابات موثر باشد اما واقعیت صحنه این است که با توجه به تجربه ۴۰ سال خود به صورت عام و ۶ سال به طور خاص باید قدری عینک ذوق زدگی را از خود دور کنیم و واقع بین باشیم.

* واقعیت این است که آمریکا از هیچ فرصتی برای تحمیل خواسته های خود به ملت ایران فرو گذار نکرده است و عملکرد ترامپ درباره ایران هم از دلایل اصلی شکست در دور دوم انتخابات بود و ما شاهد این شرایط هستیم و حالا دولت تازه آمریکا باید کاری انجام دهد که در دو جمله مقام معظم رهبری خلاصه شده است؛ اول اینکه تحریم ها به طور کامل لغو شود و دوم اینکه تمام گفته هایشان راستی آزمایی شود.

* تحقق این خواسته خیلی نیاز به نشست و مذاکره ندارد اما آقایان اصرار کردند که باید مذاکره کنیم و مقام معظم رهبری به طور ضمنی مذاکرات را تائید کردند اما فرمودند با چشم باز و دل مطمئن و اینکه مذاکرات فرسایشی نباشد باید به برجام وارد شد، در گذشته هم مقام معظم رهبری رهنمود می کردند و آقایان در میدان حاضر می شدند و می گفتند این مسائل امکان پذیر نیست؛ فضایی ایجاد شد که گفته شود برجام خسارت محض است.

* علی رغم چنین نگاهی باز هم به مذاکرات می رویم و اگر از دل این مذاکرات تحقق فرمایشات رهبری دربیاید باید به دولت خسته نباشید و دست مریزاد بگوئیم، اما با توجه به صحبت هایی که معاون مدیر کل اتحادیه اروپا اظهار کرده و اظهارات نماینده روسیه که می گویند خوشحالیم که همه حمایت کردند طرف دیگر به برجام برگردد خوشبین نیستیم زیرا اینکه اتحادیه اروپا و ۴+۱ به راه افتادند تا داماد و عروس را به فرش قرمز برگردانند شک برانگیز است.

*{ درباره منحصر بودن لیست شورای وحدت به ۱۰ نفر اعلامی}: لیست شورای وحدت به این ۱۰ نفر منحصر نیست و ممکن است کسانی به این لیست از جریان ارزشی و انقلابی اضافه شوند.

*{ درخصوص اصلی ترین دغدغه مردم در حوزه اقتصادی}: بارها از سوی رهبری، دولتی‌ها و... گفته شده که مشکل ملموس جامعه ما، مشکل اقتصادی است، باید به رویکرد اساسی در این زمینه برسیم و یکی از مشکلات اساسی کشور ما این است که در موضوعات مختلف اجماع نداریم، کارگزاران جمهوری اسلامی در موارد مختلف باید به اجماع برسند.

* آمریکا هر ماه و هر هفته موضوع یک سخنرانی در ایران بوده است و همچنین موضوع سخنرانی آمریکایی ها هم بوده است، آمریکا برای برخورد با ایران نقشه راهی را تعریف کرده است و براساس آن عمل می کند اما در ایران اینطور نیست به جز امام خمینی(ره) و رهبری، هیچکس درخصوص آمریکا در کشور ما به اجماع نظر نرسیده است.

* اقتصاد مقاومتی مثال دیگری است که می گویم ۱۶ سال است که رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی صحبت می کنند، رهبری فرمودند که اقتصاد مقاومتی راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی است اما دولت فعلی اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و این در کشور ما موجب بروز تحول جدی نمی شود.

* مشکل اصلی در کشور ما اقتصاد است در شورای وحدت هیات اجرایی طراحی‌ شده است و ۲۰ کمیته در این هیات اجرایی تعریف شده است و باید ۳ سوال اصلی درخصوص وضعیت اقتصادی را بررسی کنند، مشکل اصلی چیست؟ آسیب ها و چالش ها کدام است؟ و راهکارهایی را ارائه دهیم که از وضعیت موجود خارج و به وضعیت مطلوب برسیم. وظیفه این کمیته ها بررسی این موضوعات است که بعد از رسیدن به نتیجه نهایی، به عنوان برنامه نامزدهای ما در انتخابات مطرح خواهد شد.

* رهبری دو ماه قبل در این رابطه اظهار نظر کردند که عجله ای نداریم آمریکا به برجام برگردد، آمریکا نتوانست عملیات ماشه را اجرا کند چون از برجام بیرون رفته بود. دستاورد برجام باید لغو تحریم باشد و اگر این خواسته محقق نشود یعنی باز هم موفق نبوده‌ایم.

*{در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ به یک گزینه واحد می رسند یا خیر و آیا انتخابات ۹۲ تکرار می شود؟}: دو مدل و عملکرد را در انتخابات ۹۲ و ۹۶ داشتیم. در مدل سال ۹۲ تعداد نامزدهای اصولگرایان یا نیروی های ارزشی دلیل شکست آنها بود و انتخابات برده را باختیم. مدل ۹۶ مدلی بود که نیروهای ارزشی و اصولگرا نشان دادند که می توانند به وحدت برسند و این مدل اگر چه حرف و حدیث داشت و اگرچه منتهی به انتخاب نامزد واحد نشد اما ۱۶ میلیون رای از تجمیع جریان های مختلف قابل اعتنا است و مدل مورد تائید ما مدل ۹۶ است و با نامزدهای مختلف وارد می شویم. اما بر یکپارچه عمل کردن و رسیدن به یک نامزد واحد را شرط لازم را برای موفقیت در انتخابات می‌دانیم.

*{درباره تحلیل جریان اصولگرایی و نقد به شورای وحدت}: شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف نیست و دو ظرفیتی هستند که می توانند تجمیع شوند. ادامه تلاش ها برای وحدت و یکی شدن و دوم پرهیز از اختلاف در دو نکته مورد تاکید ما است. با شورای ائتلاف و جبهه پایداری قطعا در مقوله انتخابات اشتراکات بسیار زیادی داریم که می تواند به ما کمک کند هم اردوگاه واحدی را طراحی کنیم و هم به نامزد واحد برسیم.

* رئیسی در واقع موضوع مورد توجه و شاید مورد بررسی ما است. اگر چه به دلیل محبوبیت اقبال زیادی به ایشان وجود دارد اما ایشان نشانه قطعی برای ورود و البته عدم ورود در انتخابات هم از خود نشان نداده اند.

* اینکه رئیسی به دلیل دو ویژگی اگر وارد شود در حوزه نیروهای ارزشی تقریبا شرایط تسهیل می شود، یکی به دلیل شخصیت ایشان است که چهره جدیدی از خودشان بعد از انتخابات ۹۶ به بعد نشان داده اند و این چهره جدید رویکرد عزم در مبارزه با فساد، پاکدستی و عدالت خواهی ایشان است.درستی و پاکدستی ایشان مورد تایید همگان است و من در ارتباطات با ایشان این برداشت را دارم و مبانی فکری ایشان هم مورد توجه قرار گرفته و مردم نشان دادند بیهوده به سوی کسی نمی روند و بیهوده در سوی کسی نمی مانند.

* ایشان در ۹۶ یک ظرفیت قدرت اجماع سازی و تجمیع نیروهای انقلابی و ارزشی را از خود نشان داد و در آخرین روزها آخرین کاندیدا به نفع ایشان کنار رفت. خیلی از کاندیداها علنا و غیر علنا اعلام کرده اند که اگر رئیسی بیاید کنار می روند و حتی از ایشان حمایت می کنند.

*{ در پاسخی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از شرایط اقتصادی موجودچیست؟و آیا این شرایط سخت معیشتی حل شدنی است؟}: در حوزه صنعت علاوه بر هسته مرکزی آن، صدها نفر از صاحب نظران در فضای مجازی نقطه نظرات خود را درباره تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری  در شعار سال بود، بیان کردند تا  این موانع باید برطرف شود.

* تا زمانی که درآمد خیابان منوچهری در زمینه سکه و دلار بیشتر از تولید باشد، نمی شود و باید این موانع برطرف شود و نقش کلیدی آن هم دست دولت است که دلار سه هزار تومانی را گرفت و دلار ۳۰ هزار تومانی تحویل دادن که در شعارهای انتخاباتی خود هم این قیمت را نقد می کردند که البته آن زمان جای نقد هم داشت؛ما محصول کمیته هایمان هنوز به طور مدون خارج نشده و به محض خارج شدن بیان خواهیم کرد.

*{ درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه اصولگرایان در راستای برطرف شدن انفعال در حوزه دیپلماسی چیست ؟ نظرشان درباره قرار داد ایران و چین چیست؟ و آیا این باعث خام فروشی نفت خواهد شد؟ و آیا چنین همکاری هایی را در دوره اصولگرایان هم شاهد خواهیم بود؟}: ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی باید ماموریت دستگاه ها را بازنگری کنیم برخی معتقد هستند دستگاه دیپلماسی باید تولید ثروت کند و همچنین معتقد هستند که باید ساختار وزارت خارجه تغییر کند البته من  معتقد هستم و در دوران وزارت هم  تلاش کردم اما اجرایی نشد.

* در کشورهایی که در حوزه اقتصادی خود حضور فعال دارند مثل کره جنوبی و برزیل فعالیت وزارت خارجه شان سیاست خارجی و روابطاقتصادی خارجی است. من اولین دیداری که با وزیرخارجه برزیل در نیویورک داشتم، به من گفت که ما درباره ایران دچار مشکل شدیم ما دو میلیارد صادرات به ایران داشتیم که به یک میلیارد رسیده است. من گفتم ممکن است این هم حذف شود زیرا شما مدام فکر می کنید که روابط برزیل و ایران یعنی کشوری که شما به آن جنس بفروشید؛ خیر شما باید نماد سیاسی و رفت و آمد مقامات را داشته باشید. او کلی به فکر فرو رفت و هنوز به کشورش نرفته بود پیام داد که میخواهد به ایران بیاید و در راس هیاتی حدود ۱۵۰ هزار نفره از شرکت هایشان به ایران آمدند و به مذاکره پرداختند و روابط ما با برزیل به سطح رئیس‌جمهوری رسید. بعد اوباما نامه نوشت برای رییس جمهوری برزیل که اردوغان پیشنهاد تبادل سوخت را می کند ،یعنی اگر ما دیپلماسی اقتصادی را به کار ببریم مناصبات اقتصادی ما درست خواهد شد و ارتقا خواهد یافت.ما معاون اقتصادی برای وزارت خارجه درست کردیم که این کادر سازی نداشت.

* معیارهای ما برای انتخاب نامزدها بخشی مبنی بر شاخص هایی است که در جامعه وجود دارد و رهبری هم به آنها اشاره کرده اند، فرمایشات رهبری در هفته دولت در طول این سال ها دستور کار ماست، اگر دولت نهم به فرمایشات رهبری توجه می‌کرد به مشکلاتی که در دولت دهم برایش ایجاد شد، رخ نمی‌داد. همچنین سایر دولت ها هم همینطور.

* برون نگری برای فعال کردن ظرفیت های اقتصادی کشور باید در کشور اعمال شود. در ۷ سال دولت یازدهم و دوازدهم چند درصد نفس دیپلماسی ما صرف برجام شد؟ موضوع دیگر که باید به آن توجه کرد متوازن کردن روابط خارجی است. در برنامه دولت نهم یک سرفصل نگاه به شرق بود البته نه شرق ایدئولوژیک بلکه به این معنا که روابط خارجی باید متوازن باشد و نباید تمام تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت. در ۱۵۰ سال گذشته اقتصاد و سیاست و ... ما کلا چارچوب غربی داشت و تمام درشکه های اقتصادی ما در غرب پارک می شد.

* کشور باید بسیج در مواضع اقتصادی باشد. هر روز قوه قضائیه به حکم و تدبیر و ... به چند کارخانه تعطیل شده مجوز شروع به کار می داد. اگر منابع بانکی به جایی که نباید، برود، حوزه تولید از این منابع برخوردار نمی شوند از این رو باید طرحی نو برای تحول ایجاد کنیم.

*{ درباره اظهار نظر ضرغامی}: آیت الله موحدی رئیس شورای وحدت هستند و به ۱۰ نفر نامه نوشتند و با بشاشیت پاسخ های دوستان را دریافت می کنیم. اگر فردی نامزد مستقل می شود موضع ما این است که به نامزدی که می خواهد مستقل باشد و ما در بررسی ها به آن برسیم باز هم از او حمایت می کنیم زیرا انتخاب اصلح در انتخابات برای ما مهم است. باید ۸ ویژگی مورد تاکید رهبری را رئیس جمهور داشته باشد و علاوه بر این مقبولیت و رای آوری داشته باشند، اگر این ویژگی ها را کاندیدا داشته باشد شورای وحدت در حمایت از آنها تردیدی نخواهد کرد.

*{ در خصوص سرد بودن فضای انتخابات در کشور}:‌ دلیل آن این است که مردم ما احساس می کنند مسئولان دوستشان ندارند، مردم احساس می کنند مسئولان خودشان را جای آنها نمی گذارند، مشکل از سوی مسئولان است و گرم شدن تنور انتخابات به دست مسئولان است.

* دولت در جایی که ناکارآمدی داشته است باید از مردم عذرخواهی کند مردم ما، مردم خوبی هستند اگر احساس کنند به آنها توجه می شود، در بزنگاه ها نشان می دهند که از حیثیت کشور، رهبر فرزانه و انقلاب دست نمی کشند.

* علاوه بر این ها، شرایط کرونایی کشور باعث نگرانی اساسی مردم برای حضور در انتخابات است، شاهد صف های مرغ و تخم مرغ هستیم، مردم با خودشان می گویند اگر بخشی از مدیریت کشور می‌تواند ۵ تا کشتی بنزین را از ۳ اقیانوس در مقابل ناوگان های امریکا عبور دهد و به ونزوئلا برساند، چرا بخش دیگر نمی‌تواند مرغ و تخم مرغ را از دست دلالان به دست مردم برساند. باید تدبیر، تحلیل و تسهیل برای حضور مردم در انتخابات انجام شود.

* ما در شورای وحدت برای تسهیل حضور مردم در انتخابات برنامه هایی را آماده می کنیم و به شورای نگهبان ارسال می‌کنیم. از رسانه ها هم میخواهیم فکر کنند و راهکارهای خود را ارائه دهند. همه باید کمک کنیم دشمن تمام نیروی خود را به کار گرفته و از بلندگو های داخلی هم استفاده می کنند چرا که دشمن به دنبال تحریم انتخابات است.

*{ در پاسخ به این سوال که اگر اصولگرایان در انتخابات پیروز شوند شما چه سمتی خواهید گرفت؟}: عمده ترین دغدغه من برای ورود به این عرصه و اساسا انتخابات پیروزی جریان انقلاب است ما که تا دیروز شورای وحدت نداشتیم، جمنا بودیم و همین دوستان . ما انتخابات دهم را باهم باختیم و مجلس یازهم را باهم بردیم، شرایط ،شرایطی است که همه باید برای برگزاری انتخابات پرشور و با نشاط هرچه داریم را انجام دهیم زمانی که  ۲۹ و ۳۰ خرداد  نتیجه انتخابات اعلام می شود امیدوارم آنچه مورد رضایت قلبی مردم ونیروهای انقلاب است،محقق شود و آن روز مزدم را خواهم گرفت و این بالاتربن پستی است که نصیب من خواهد شد برای عمر باقی مانده ام.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.