اصرار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نادیده‌گرفتن عامل خرابکاری در سایت نطنز

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نادیده گرفتن عامل و مسئول خرابکاری تروریستی در سایت هسته‌ای نطنز مدعی شد که تصمیم ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد مخالف روح مذاکرات جاری در وین است.

«پیتر استانو» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد که تصمیم ایران «به لحاظ نظام عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بشدت نگران کننده و مخالف روح مذاکرات جاری در وین است». او بدون اشاره به اینکه متحد اصلی آنها در خاورمیانه، مسئول حمله تروریستی به سایت هسته‌ای نطنز است که می‌توانست آثار انسانی و زیست محیطی خطرناکی داشته باشد، ادعا کرد که برای تصمیم ایران توجیه غیرنظامی معقولی وجود ندارد.

بامداد یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه اقدامی خرابکارانه‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌ سازی نطنز رخ داد و از سوی مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران مورد تایید قرار گرفت. افزون بر رسانه‌های اراضی اشغالی که این اقدام خرابکارانه را به رژیم صهیونیستی نسبت دادند، مسوولان جمهوری اسلامی نیز این عملیات تروریستی را به این رژیم مرتبط می دانند

اما پاسخ عملیاتی و ملموس ایران به خرابکاری در نطنز، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی بود. حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه راه‌اندازی IR-۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخی به شرارت‌ها بود، گفت «اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ اولین گام همین بود.»

جمهوری اسلامی در همین حال طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی‌سازی ۶۰درصدی را آغاز کرده و هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود

«پیتر استانو» در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران به مذاکرات برجام در وین اشاره کرد و گفت: مذاکراتی که چند دقیقه پیش در وین آغاز شد در واقع ادامه سلسله نشست‌های کمیسیون مشترک برجام است. شرکت کنندگان به رایزنی درباره بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از چگونگی اجرای کامل و موثر این توافق از سوی تمام طرف‌ها ادامه خواهند داد.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۴ در گرند هتل وین آغاز شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، هیأت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و با حضور نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی در این نشست حضور دارد. ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا است و نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست هستند.

بر اساس این گزارش عراقچی که ریاست هیات ایران را بر عهده دارد، پیش از نشست کمیسیون مشترک بار دیگر با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.