واکنش اروپا به رد درخواستش از سوی ایران

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه باید به دیپلماسی فرصت بدهیم، اعلام کرد: جوسپ بورل(مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) همچنان آمادگی دارد تا جلسه ای را با حضور تمام اعضای برجام و آمریکا در "بازه زمانی مشخص" برگزار کند.

پیتر استانو روز دوشنبه این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره موضع ایران در خصوص پیشنهاد برگزاری نشست برجام با حضور آمریکا بیان کرد و افزود: رایزنی اتحادیه اروپا با اعضای این توافق و آمریکا برای اجرای برجام به بهترین نحو در جریان است و وظیفه آقای بورل این است که اجرای کامل برجام را تسهیل کند. او آماده است تا برگزاری جلسه ای را با حضور تمام مشارکت کنندگان در برجام و آمریکا در زمان مناسب، مهیا کند.

وی گفت: ما همیشه گفته‌ایم که باید به دیپلماسی فرصت بدهیم. راهبرد ما تغییری نکرده و انتظار داریم که برجام به طور کامل از سوی تمام طرف ها اجرا شود.

سخنگوی بورل خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که دیپلماسی به زمان و تعامل نیاز دارد. در عین حال مذاکرات فشرده بین اعضای برجام و آمریکا در جریان است. هدف این است که به دیپلماسی فرصت بدهیم و برجام را روی ریل اصلی بازگردانیم.

در پی پیشنهاد اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست غیررسمی میان اعضای برجام با حضور ایران و آمریکا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند. 

سعید خطیب زاده یکشنبه شب تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است. 

سعید خطیب زاده گفت اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام! 

وی اضافه کرد جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان گونه که متناسب با رفع تحریم ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به رایزنی های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز باآقای بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام به صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد.

همایش اقتصادی ایران و اروپا رویدادی مهم است

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری همایش بزرگ اقتصادی ایران و اروپا که از امروز با حضور بیش از ۳ هزار شرکت کننده آغاز به کار کرد حمایت و آن را جلسه مهمی برای توسعه روابط تجاری مشروع با ایران توصیف کرد.

استانو تصریح کرد: این همایش محفلی برای بنگاه‌های اقتصادی ایران و اروپا است که تجارت مشروع بین دو طرف توسعه پیدا کند. 

وی حمایت اتحادیه اروپا از این نشست را بخشی از رویکرد جامع این اتحادیه در قبال ایران دانست و افزود که هرچه روابط اقتصادی بیشتر شود تجارت و فرصت‌های شغلی بین دو طرف بیشتر می‌شود.

همایش اقتصادی اروپا و ایران با حضور بالغ بر ۳ هزار شرکت کننده با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران از امروز (دوشنبه) آغاز به کار کرد.

این همایش سه روزه با همکاری سازمان توسعه تجارت، اتحادیه اروپا و مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) به صورت مجازی برگزار می‌شود. فعالان اقتصادی، اندیشمندان و صاحب‌نظران مسائل اقتصادی و اصحاب رسانه که از قبل در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند در روزهای آینده آخرین مسیرهای احیا و توسعه روابط اقتصادی بین اروپا و ایران را بررسی خواهند کرد. سفرای شماری از کشورهای اروپایی مستقر در ایران نیز در همایش حضور دارند.

«انریک مورا» معاون دبیرکل امور سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا درافتتاحیه این نشست با اشاره به ظرفیت‌های تجاری بین اروپا و ایران تصریح کرد که این اتحادیه آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران است. 

وی افزود که شمار قابل توجه شرکت کنندگان در نشست امروز پیام روشنی است که اهالی کسب و کار علاقه مند به گسترش روابط تجاری هستند.

بر اساس برنامه اعلام شده، مایکل بوک، رئیس سازوکار ویژه تجاری ایران و اروپا هم قرار است در این همایش سخنرانی کند.

گزارش‌ها حاکیست که تجارت خارجی ایران با اروپا در نیمه نخست سال جاری افزون بر ۱۵ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۸۱۶ تن به ارزش هشت میلیارد و ۸۰۷ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۸۴۱ دلار بوده است.

حجم صادرات ایران به اروپا در این بازه زمانی بیش از پنج میلیون و ۶۰۵ هزار و ۸۹۱ تن بوده که ارزش آن برابر با ۲ میلیارد و ۶۶ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۳۸ دلار بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.