گفتگوهای برجامی بین ایران و ۱+۴ است

ابوالفضل عمویی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون متبوعش، گفت: صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جلسه‌ای را برگزار کرد.

وی بیان کرد: با توجه به برگزاری اجلاس وبیناری اخیر کمیسیون مشترک برجام، کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه‌ای فوق‌العاده‌ای برگزار کرد تا معاون سیاسی وزیر خارجه توضیحاتی در این باره به نمایندگان ارائه کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: عراقچی توضیحاتی درباره روند گفتگوهای فعلی ارائه و تأکید کرد که در جلسه روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نخواهد شد، چرا که ایران در حال حاضر آمریکا را عضو برجام نمی‌داند و آمریکا از برجام خارج شده و به تعهداتش پایبند نبوده است.

عمویی با اشاره به دیگر مطالبی که از سوی عراقچی مطرح شد، گفت: معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت تا رفع کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از جانب جمهوری اسلامی، ایران به تعهدات خود بازنخواهد گشت و همچنین اجازه نمی‌دهد آمریکا در مذاکرات ۱+۵ حضور یابد.

وی گفت: همچنین نمایندگان مجلس در این جلسه تأکید کردند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران باید به طور دقیق اجرا شود و بر ضرورت پیگیری سیاست‌های نظام در تحولات برجام تأکید کردند و گفتند که تحریم‌ها باید به طور کامل لغو و مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همچنین در این جلسه مقرر شد که نمایندگان مجلس بر روند گفتگوهای برجامی نظارت داشته باشند و طبق صحبت‌های معاون سیاسی وزیر امور خارجه، سیاست‌های کلی نظام و مواضع و منویات مقام معظم رهبری در این گفتگوها کاملاً مورد توجه قرار می‌گیرد.

عمویی افزود: همچنین سند همکاری بین ایران و چین نیز در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان در جریان جزئیات آن قرار گرفتند و ظهر امروز هم قرار است معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یابد.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس از رویکرد تعامل با کشورهای مختلف از جمله چین حمایت می‌کنند اما تأکیدشان بر آن است که حتماً بر اجرای روند این سند همکاری ۲۵ ساله و قراردادهای ذیل آن نظارت جدی خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی به دنبال حضور در جلسات کمیسیون مشترک برجام هستند، گفت: روند گفتگوهای فعلی صرفاً بین ایران و گروه ۱+۴ است و هیچ عضو جدیدی برای آن شناخته نمی‌شود.

عمویی ادامه داد: البته طبق اخبار و اطلاعات واصله، طرف‌هایی درخواست حضور در مذاکرات را دارند که از نظر ما مبنایسیاسی و حقوقی ندارد، چرا که آنان به دنبال تخریب روند گفتگوها هستند.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر موضع اصلی خود یعنی لغو تحریم‌ها مُصر است و تأکید نمایندگان اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است و طبق ماده ۳ این قانون، بعد از پنج ماه از تصویب این قانون، باید کارخانه تولید اورانیوم فلزی راه اندازی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.