موضع سرسختانه‌ اروپایی ها در قبال ایران

یک پایگاه خبری در گزارشی نوشت که یکی از دیپلمات‌های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که انتظار نمی‌رود در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش، دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در یک اتاق حضور یابند اما این نشست در خصوص تعامل ایران و آمریکا گام کوچک رو به جلو به شمار می‌آید.

نمایندگان کشورهای باقی مانده در برجام – فرانسه، آلمان،‌ انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا- روز جمعه نشست مجازی با ایران برگزار کردند تا درباره احیای توافق هسته‌ای که نیازمند لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجامی است، گفت‌وگو کنند.

آکسیوس نوشت: «تصمیم گرفته شد که نشست حضوری در سطح کارشناسان سه‌شنبه آینده در وین برگزار شود و در حال حاضر انتظار نمی‌رود که "راب مالی" نماینده آمریکا در امور ایران در این نشست حضور یابد».

دیپلمات‌های غربی به این پایگاه خبری گفته‌اند که «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای مشترک در پایان نشست روز جمعه مخالفت کرد و دلیل آن نیز، عدم موافقت با مشارکت آمریکا در نشست هفته بعد در وین بوده است.

بر اساس گفته یکی از دیپلمات‌ها،‌ عراقچی به همتایان خود گفته است: «اگر آمریکا در همان زمان در وین باشد و شما بخواهید با آنها گفت‌وگو داشته باشید این مشکلی ندارد اما ما با آنها دیدار نخواهیم کرد».

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز امروز بعد از پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتی اعلام کرد که هرگونه نشستی بین تهران و واشنگتن «غیرضروری» است.

آکسیوس نوشته است که نمایندگان سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس از عراقچی خواسته‌اند که با تعامل مستقیم با آمریکا موافقت کند و گفته‌اند که پیشنهادات دولت بایدن بسیار معقول است.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که نماینده فرانسه به صورت ویژه‌ای اصرار داشته و به عراقچی گفته است که موضع ایران طرد کننده و غیر مفید است.

آکسیون نوشت که یکی از دیپلمات‌های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ کرده‌اند

یک دیپلمات گفت:‌«به نظر میرسد که آمریکایی‌ها احساس کرده‌اند که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن در ایران پیشرفت‌هایی در راستای تقویت روحانی و ظریف باید حاصل شود».

در جریان نشست هفته آینده در وین، ‌انتظار می‌رود که تیم آمریکایی در یک اتاق بشیند و ایرانی‌ها نیز در اتاق دیگر قرار بگیرند و اروپایی‌ها بین آنها تردد داشته باشند.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای هفته آینده دو مسیر را در پیش خواهد گرفت. از یک طرف شناسایی گام‌هایی است که آمریکا باید درباره تحریم‌ها اتخاذ کند و دیگری، گام‌هایی است که ایران باید درباره برنامه هسته‌ای خود بردارد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز امروز به خبرنگار آکسیوس گفت که  این کشور در نشست روز سه‌شنبه آتی در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک حضور خواهد یافت.

در پی برگزاری جلسه مجازی امروز کمیسیون برجام یک منبع بلندپایه آگاه به پرس تی وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تا قبل از رفع کلیه تحریم‌ها هیچ گفت‌ؤگویی با آمریکا چه با واسطه و چه بدون واسطه انجام نخواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.