انصارالله: ایران دخالتی در امور یمن ندارد

محمد عبدالسلام روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه المیادین افزود: طرح صلح ارائه شده توسط عربستان نیز از نظر ساختاری و شیوه ارائه، با منطق تناسبی ندارد. این طرح، یک دعوتنامه به گفت وگو است و عربستان خود را در جایگاه یک میانجی بی‌طرف قرار داده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اتهامات و تهدیدهای موجود در این طرح، ارزش بررسی ندارد.

عبدالسلام اظهار کرد: محاصره یمن توسط اتاق عملیاتی شامل افسران انگلیسی، آمریکایی، عربستان و اماراتی و با ریاست یک افسر انگلیسی مدیریت می شود.

وی گفت: تیم رئیس جمهوری مستعفی و فراری چیزی درباره ورود یا خروج کشتی ها به یمن نمی داند.

رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گفت: ما احتیاجی به مذاکره و طرح نداریم بلکه باید بنادر و فرودگاه های یمن بازگشایی شود.

عبدالسلام با بیان اینکه نباید هرماه برای ورود یک کشتی مشتقات نفتی مذاکره کنیم، افزود: برای ورود کشتی های حامل مشتقات نفتی به یمن حاضر به چانه زنی و داد و ستد نیستیم.

وی اضافه کرد: در ۳۰ سال اخیر هیچ کشوری مانند یمن محاصره نشده است.

مشروح این مصاحبه قرار است امروز پنجشنبه منتشر شود.

فیصل بن فرحان آل سعودی، وزیر امور خارجه عربستان دوشنبه شب از ابتکار عمل ریاض برای آتش بس در یمن خبر داد و گفت که این آتش بس با نظارت سازمان ملل متحد و موافقت انصارالله اجرایی می‌شود.

ادعای عربستان در این باره درحالی است که چند ساعات پس از اعلام طرح یاد شده، جنگنده‌های ائتلاف سعودی چندین نقطه در صنعا از جمله فرودگاه بین‌المللی این شهر را هدف حملات هوایی قرار دادند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.