انتقاد روسیه از اقدامات یکجانبه علیه ایران

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی اظهارات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر این که ائتلافی وسیع برای مبارزه با تحریم‌های یک‌جانبه لازم است، در صفحه توییترش با اشاره به تحریم‌های ایران نوشت: آیا تحریم‌های یک‌جانبه تا به حال به اهدافی که برایشان اعلام شده است، رسیده‌اند؟ هیچ وقت. فقط موارد بخصوص عراق، ایران، سوریه، ونزوئلا و دیگر کشورها را به یاد بیاورید. چنین تحریم‌هایی همیشه جو بین‌المللی را به تباهی ‌می‌ کشانند و در بسیاری از مواقع به متحمل شدن رنج‌های حقوق بشری منتهی می‌شوند؛ نه چیزی بیشتر.

اظهارات اولیانوف درباره نتایج مخرب تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورهایی از جمله ایران در پی این مطرح می‌شود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در ابتدای روی کار آمدن، در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد.

دولت سابق آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ضمن بازگرداندن تحریم‌هایی که تحت توافق لغو شده بودند، با مطرح کردن ادعاهایی همچون حمایت از تروریسم و وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی نیز تا آخرین‌ روزهای قدرت بر ایران اعمال کرد.

بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای که قرار بود در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای آن تحت توافق هسته‌ای محقق شود، به خاطر متحمل شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه پیدا کردن راهکاری برای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا تا کنون عملی نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.