خبرگزاری رسمی سوریه‌(سانا) گزارش داد که در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو روند آستانه در شهر سوچی روسیه، هیات‌های مشارکت‌کننده بر موارد زیر تاکید کرده‌اند:

۱- کشورهای عضو روند آستانه مجددا بر پایبندی شدید خود به حاکمیت، یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه و همچنین ادامه همکاری‌ها تا زمان ریشه‌کن کردن سازمان‌های تروریستی تاکید کرده‌اند.

۲- رد دستورکارهای جدایی‌طلبانه که هدف آنها تضعیف حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی این کشور است و همچنین محکوم کردن افزایش فعالیت‌ سازمان‌های تروریستی در خاک سوریه.

۳- رد هرگونه تلاش برای ایجاد حقایقی جدید در خاک‌[سوریه] به بهانه مبارزه با تروریسم و رد سرقت نفتی که درآمد حاصل از آن باید به کشور سوریه بازگردد.

۴- محکومیت ادامه تجاوزهای اسرائیل علیه سوریه؛ اقدامی که حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند و ثبات و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

۵- رد اقدامات خودسرانه و یکجانبه تحمیلی علیه سوریه که با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و به‌ویژه اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در تعارض است.

۶- دعوت جامعه بین‌الملل به ارائه کمک‌های انسانی به افراد نیازمند به این کمک بدون تبعیض قائل شدن، سیاست‌زدگی این اقدام و گذاشتن پیش‌شرط و همچنین مشارکت در روند بازسازی سوریه.

۷- نشست شانزدهم روند آستانه در نیمه سال‌جاری میلادی در شهر نور سلطان پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.

۸- جامعه بین‌الملل باید در تسهیل روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان مشارکت داشته باشد.

۹- پایبندی به پیشبرد عملیات حل‌وفصل سیاسی که مردم سوریه آن را هدایت می‌کنند و همچنین حمایت از کمیته قانون‌اساسی سوریه. شبکه «المیادین» نیز در این خصوص گزارش داد که کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه بر حفظ آرامش در مناطق کاهش تنش در استان ادلب سوریه توافق کرده‌اند.

 ترکیه، روسیه و ایران از چند سال پیش برای همکاری درخصوص سوریه سلسله نشست‌هایی موسوم به نشست‌های آستانه داشتند که منجر به ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه شد؛ طبق توافق پیشین، منطقه ادلب‌(همه استان ادلب به اضافه برخی از مناطق حلب و شمال حماه) یکی از مناطق پنج‌گانه کاهش تنش بود. مطابق این توافق، درگیری در این مناطق متوقف و کاهش می‌یابد مگر اینکه طرف درگیر سازمان تروریستی داعش یا جبهه النصره(شاخه سوریه القاعده) باشد؛ جبهه النصره طی سال‌های گذشته برای فرار از حملات و عملیات‌های ارتش سوریه، بارها اسم خود را تغییر داده است. روز سه‌شنبه، پانزدهمین دوره گفت‌و‌گوهای آستانه در شهر سوچی روسیه با حضور «گئر پدرسون» فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه و با مشارکت هیاتی از معارضان و هیاتی دیگر از دمشق و همچنین هیات‌های کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه(ایران، روسیه و ترکیه) آغاز به کار کرد؛ نشستی که آمریکا ضمن رد درخواست مسکو از حضور در آن امتناع کرد.