هشدار؛ بمب ساعتی کرونا زیرپای سفرهای نوروزی!

نوروز به عنوان کهن آیین ایرانیان علاوه بر سنت دیرینه چیدن هفت سین و دور آن نشستن و دعای تحویل سال خواندن، نو نورار شدن و عیدی دادن و عیدی گرفتن با دید و بازدید و سفر و گردش و تفریح همراه است.

فرصتی برای استراحت یکسال کار و تلاش و شروع سال جدید با دورهمی، جشن و شادی و گردش تا این ایام حدود دو هفته ای با خاطره ای خوش به پایان رسیده و شروع سالی توام با شادی برای همگان باشد.

اما از اسفندماه پارسال و در پی شیوع ویروس کرونا نوروز، این آیین ملی متاثر از کرونا دستخوش تغییر شد و مردم نورروز ۹۹ را متفاوت ترین نوروز زندگیشان را آغاز کردند.

آغاز سالی که همگی به جای دور هم بودن به دور از هم بودن دعوت شدیم، به خانه نشینی، عید دینی های مجازی، تاکید بر ماندن در خانه و پرهیز از سفر و گردش و تفریح های خارج از منزل.

نوروزی که آخرین روز تعطیلات آن که روز طبیعت بود شدیدترین محدودیت ها برای مردم اعمال شد تا با ماندن در خانه مانع گسترش بیش از پیش کرونا شوند.

اگرچه بسیاری از مردم نوروز را برای حفظ سلامت خود و اطرافیان با رعایت نکات و دستورالعمل های بهداشتی سپری کردند اما متاسفانه برخی مردم در این زمینه با بی توجهی موجب ایجاد حوادث تلخ و وقایع ناگواری شدند.

مردمی که به رغم هشدارهای مسئولان برای پرهیز از مسافرت و عید دیدنی و دور همی اما با بی توجهی حوادث تلخ و جبران ناپذیری را ایجاد کردند.

اما در این میان بسیاری از مردم مقابل کرونا ایستادند و با نه گفتن به تفریحات نوروز و توجه به دستورالعمل های بهداشتی موجب سالم ماندن و اعضای خانواده و اطرافیان شدند.

اگرچه کرونا و خانه نشینی و دور از هم بودن و عدم ارتباطات و تفریح در مدت یکسال گذشته تاکنون موجب مشکلات افسردگی برای عامه مردم شده ولی همه باید بدانیم که تمامی هشدارها تنها و تنها به منظور حفظ سلامتی ما، خانواده و اطرافیانمان است.

با وجود اینکه مسئولان حوزه بهداشت و درمان تمام تلاش خود را برای ماندن مردم در خانه و پرهیز از سفر و دید و بازدید دارند اما متاسفانه بسیاری از مردم مهیای سفر شده اند.

در حال جست و جو هستند که کدام یک از مناطق کشور قرمز و نارنجی نیستند که بار سفر را ببیندند و البته مبادا جریمه شوند.

تعدادی از افراد نیز برای آن ها امکان سفر مهیا نیست ولی مشخص است که قصد ندارند نوروزی همچون سال گذشته، بدون دورهمی، شب نشینی های خانوادگی را تجربه کنند.

برخی از خانواده ها نیز هستند که اقوام و فامیل آن ها در شهر دیگری زندگی می کنند و منتظر آن هستند که آن ها هم برای گذراندن ایام نوروز به منزلشان بروند و تعطیلات را در کنار یکدیگر و سایر فامیل سپری کنند.

مردم از رفتن به سفر و برگزاری دورهمی در نوروز خودداری کنند

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه آمار فوتی و بستری شدگان ناشی از ویروس کرونا در خراسان شمالی کاهش یافته است، گفت: اما همچنان برگزاری دورهمی ها، جشن های عروسی، مراسم عزا برای ما یک دغدغه است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت موجود در استان وضعیت شکننده ای است، افزود: مردم باید دستورالعمل های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند چراکه ممکن است دوباره شیوع این ویروس روند صعودی به خود بگیرد.

دکتر هاشمی با اشاره به عید نوروز از مردم به طور جدی درخواست کرد تا از رفتن به مسافرت و برگزاری دورهمی ها خودداری کنند.

وی به ابتلای پنج نفر از مردم این استان به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی نیز اشاره کرد و گفت: ابتلای این افراد به این ویروس جهش یافته یک آژیر خطر است چراکه به کاهش آمارها خیلی دل خوش نکنند و تصور نکنند که دیگر روند صعوی ویروس وجود نخواهد داشت چراکه در صورت بی توجهی ممکن است دوباره شاهد آن شویم که تعداد زیادی از افراد دوباره به این ویروس مبتلا شوند.

مردم رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیرند

دکتر افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: خوشبختانه روند بستری شدن مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان و جان باختگان ناشی از آن رو به کاهش است.

وی افزود: در حال حاضر وضیعت شیوع این ویروس در استان تحت کنترل است اما اوضاع شکننده است و باید مردم دستورالعمل های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند.

به گفته دلشاد وضعیت خراسان شمالی از نظر رعایت دستورالعمل های بهداشتی زرد رنگ است.

وی ادامه داد: هم اکنون وضعیت شهرستان جاجرم، مانه و سملقان و گرمه از لحاظ رعایت دستورالعمل های بهداشتی زرد رنگ و مابقی شهرستان ها نارنجی است.

وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بجنورد ۷۷ درصد است

مهدی کرامتی سرپرست بازرسی عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی نیز در جلسه ستاد کرونای استانی که در تاریخ ۱۹ اسفندماه برگزار شد، بیان کرد: وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بجنورد ۷۷، شیروان ۷۶، مانه و سملقان ۸۱، فاروج ۸۴، اسفراین ۷۶ درصد است.

وی افزود: هنوز رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراکز درمانی و مراکز تجاری بجنورد، شیروان و مانه و سملقان با مشکل مواجه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.