سفر سناتور فرانسوی به تایوان

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تایوان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، برنامه سفر یک سناتور با سابقه فرانسوی به این کشور آسیایی همچنان با وجود اعتراضات چین به قوت خود باقیست.

 چین به سفر برنامه ریزی شده آلن ریچار، سناتور با سابقه فرانسوی و وزیر دفاع سابق این کشور که از اعضای حزب حاکم فرانسه است به تایوان انتقاد کرده است؛ ریچار، چین را به استفاده از دیپلماسی " گرگ جنگجو" برای کنترل تنگه تایوان متهم کرده است.

ماه گذشته میلادی، سفیر چین نامه‌ای به این سناتور نوشت و گفت، پکن به شدت مخالف این سفر است چون این روند، نقض کننده اولویت "چین واحد" محسوب می‌شود و پیامی با سیگنال نادرست به نیروهای حامی استقلال در تایوان است.

حزب کمونیست چین، تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و حتی گفته اگر با استفاده از زور هم باشد، آن را تحت کنترل خود در می‌آورد. در سال‌های اخیر شدت فشار چین بر تایوان بیشتر هم شده است.

وزارت خارجه تایوان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: رفتار دولت چین تنها باعث رنجش و خشم بیشتر و عمیق‌تر مردم تایوان می‌شود.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: سفر این سناتور فرانسوی به تایوان در حال پیگیری است البته هنوز زمانش علنی نشده است. بر این باوریم که "دیپلماسی گرگ جنگجو" چین برای کشورهای متمدن غیرقابل قبول و از سوی جامعه بین‌الملل نیز محکوم شده است.

گرگ جنگجو، عنوانی است که به موضع "بسیار خصمانه" چین در دوران ریاست جمهوری شی جینپینگ داده شده و از سوی بسیاری از دیپلمات‌های چینی مورد استقبال قرار گرفته است.

وزارت خارجه فرانسه نیز روز چهارشنبه اعتراض چین به این سفر را رد کرد و گفت: اعضای پارلمان فرانسه در تصمیم گیری درباره برنامه ریزی سفر و قراردادهایشان، آزاد هستند.

آلن ریچار، ریاست یک گروه مبادله‌ای پارلمانی با تایوان را برعهده دارد و در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ هم به تایوان سفر کرده بود.

چین تلاش کرده تا تایوان را به ویژه پس از انتخاب تسای اینگ ون در ۲۰۱۶ به عنوان رئیس جمهوری این جزیره، از نظر اقتصادی و دیپلماتیک از مابقی جهان دور نگه دارد و منزوی کند.

تسای اینگ ون ایده پکن را درباره اینکه تایوان بخشی از "چین واحد" است رد می‌کند و این جزیره را یک کشور با حاکمیت مستقل دوفاکتو می‌داند.

سپتامبر گذشته میلادی نیز اعتراض چین با هدف توقف سفری مشابه از سوی گروهی از سیاستمداران چک به تایوان بی نتیجه ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.