اعتراف تازه پمپئو/ نتوانستیم ایران را وادار به نشستن پای میز مذاکره کنیم

وزیر امور خارجه سابق آمریکا اذعان کرد تلاش‌های دولت پیشین این کشور علیه ایران نتوانست موجب کوتاه آمدن ایران شود و بازگشت به برجام امنیت منطقه را کاهش خواهد داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه اذعان کرد دولت پیشین این کشور در وادار کردن ایران به عقب‌نشینی و نشستن بر سر میز مذاکره ناتوان بود.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، پامپئو در مصاحبه‌ای رادیویی با اعتراف ضمنی به شکست تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران گفت: «در زمینه وادار کردن ایران به کوتاه آمدن و وارد شدن ‌آن‌ها به توافقی که واقعاً مانع از دستیابی به سلاح هسته‌ای شود، تمام آنچه که امیدوار بودیم به‌دست می‌آوریم حاصل نشد ولی پیشرفت زیادی داشتیم».

وزیر امور خارجه سابق آمریکا افزود: «اگر این دولت، به عقب برگردد و به آن توافق بی‌ارزشی که در زمان باراک اوباما با ایران داشتیم بازگردد، آمریکا امنیت کمتری خواهد داشت. اسرائیل امنیت کمتری خواهد داشت. خاورمیانه امینت کمتری خواهد داشت و کل منطقه ثبات کمتری خواهد داشت».

پامپئو پیش از این نیز در مصاحبه با پایگاه خبری عرب نیوز گفت، ایران می‌داند که چگونه کامیون خود را از یک آمریکای ضعیف عبور دهد و مدعی شد که جلوگیری از ایران به یک پیام محکم، اراده قوی و تحمیل هزینه (به ایران) نیاز دارد (جزئیات بیشتر). 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد. ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد. یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

اکنون مقام‌های دولت بایدن اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

اذعان پامپئو به شکست آمریکا در سیاست‌های خصمانه علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا و دولت او همچنان بر این سیاست‌های شکست‌خورده اصرار دارند.

یک روزنامه‌نگار آمریکایی اخیراً در یک سرمقاله «اوراسیا ریویو» نوشته است: «بایدن در خصوص ونزوئلا، ایران، عراق، سوریه، فلسطین و هائیتی همانند ترامپ حکمرانی می‌کند به خاطر اینکه هر دو حزب امپریالیستی (دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا) به اربابان مشابهی خدمت می‌کنند.»

«مارک اسلیبودا» تحلیل‌گر مسائل امنیتی و کهنه‌سرباز آمریکایی نیز می‌گوید آمریکا همچنان گزینه‌های قدیمی خود در قبال خاورمیانه از جمله براندازی دولت «بشار اسد» در سوریه را که در دولت‌های قبلی آمریکا (در زمان باراک اوباما و دونالد ترامپ) دنبال می‌شد در نظر دارد و تلاش می‌کند آن را اجرایی کند.

از سوی دیگر نشریه آمریکایی «نیوزویک» در تحلیلی با عنوان «سیاست خارجی بایدن بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به سیاست خارجی ترامپ شبیه است»، آورده است: «سیاست خارجی آمریکا در کل نسبتاً ثابت باقی مانده است و بجز قطع حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در یمن و تمدید معاهده استارت جدید با روسیه، سیاست خارجی بایدن بیشتر از آنچه که طرفداران وی حاضر به قبول آن هستند به ترامپ شبیه است. در واقع در برخی مسائل نظیر ایران، ترقی‌خواهان آمریکایی، به دلیل سرعت کند دیپلماسی بایدن به طور فزاینده‌ای در حال بی‌تاب شدن هستند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.