موضع آمریکا در اولین نشست با مقامات چین

وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد کرد که اولین نشست حضوری میان مقامات آمریکا و چین هفته آینده در شهر انکوریچ آلاسکا برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا از نشریه هیل، سالیوان روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: تعرفه ها و کنترل صادرات موضوعات اصلی اولین نشست حضوری میان مقامات ایالات متحده و چین نخواهد بود.  

وی افزود: من انتظار ندارم که معامله تجاری میان آمریکا و چین در هفته آینده موضوع اصلی گفت و گو باشد.

ایالات متحده و چین در دوران دولت ترامپ سرانجام پس از ماه ها جنگ تجاری فاز اول معامله تجاری را امضا کردند که براساس آن پکن خرید محصولات کشاورزی از ایالات متحده افزایش خواهد داد.

در این نشست، سالیوان و آنتونی بلینکن وزیر خارجه امور خارجه آمریکا با وانگ یی وزیر امور خارجه چین و یانگ جیچی عضو دفتر سیاسی این کشور دیدار خواهند کرد.

بلینکن در توضیج اهمیت این نشست گفت: این فرصتی مهم برای بیان صریح نگرانی های بسیاری که ما درباره عملکرد و رفتار پکن که امنیت، رفاه و ارزش های ایالات متحده و متحدان ما را به چالش می کشد به حساب می آید.

پیش بینی می شود در این جلسه طیف وسیعی از موضوعات از جمله همه گیری ویروس کرونا، تغییرات آب و هوا و رفتار چین در هنگ کنگ مطرح شود.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا گفته است که می خواهد در زمینه های منافع مشترک با پکن کار کند و چین را در زمینه سوابق حقوق بشری تحت فشار قرار دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.