درخواست ۲۴ قانونگذار آمریکایی برای توافق جامع با ایران

«جاش گاتیمر»، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته این نامه که به ابتکار او تنظیم شده خواستار «محدودیت‌های شدید علیه ایران» است و به امضای ۲۴ قانونگذار از هر دو حزب رسیده است.

گاتیمر در ادامه این پیام در توییتر تصریح کرده که او و همکارانش با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص رسیدن به توافقی «طولانی‌تر، قوی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر» هم‌نظرند.

در این نامه آمده است: «ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ضمانت‌های کافی مبنی بر اینکه ایران هرگز قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود فراهم نکرد.»

در بخش دیگری از نام از بلینکن خواسته شده با متحدان آمریکا و همچنین قانونگذاران آمریکایی برای رسیدن به توافقی «بهتر و جامع» با ایران همکاری کند.

قانونگذاران نوشته‌اند: «از شما می‌خواهیم برای مشخص کردن رئوس توافقی بهتر و جامع با ایران که مسیرش به سمت سلاح هسته‌ای را می‌بندد و فعالیت‌های مخربش در دنیا را متوقف می‌کند، با متحدان همکاری کرده و با هر دو حزب (دموکرات و جمهوری‌خواه) در دو شاخه قانونگذاری کنگره (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) مشورت کنید.»

قانونگذاران آمریکایی با بیان این ادعا که «ایران بعد از اجرایی شدن برجام فعالیت‌های مخربش را متوقف نکرده» نوشته‌اند: «ما معتقدیم توافق بهتر امنیت در منطقه را ارتقا خواهد داد.»

قانونگذاران آمریکایی علاوه بر این از «بندهای زوال‌پذیر» در برجام به عنوان یکی از معایب توافق هسته‌ای با ایران یاد کرده آن را یکی از مفاد این توافق دانسته‌اند که باید در توافق آتی اصلاح شود.

منظور از «بندهای زوال‌پذیر» در برجام که با نام «بندهای غروب آفتاب» هم شناخته می‌شود بندهایی در توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آنها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند. 

منتقدان برجام در آمریکا منقضی شدن برخی از محدودیت‌های ایران در این توافق با گذشت زمان را جزو معایب این توافق دانسته و مدعی هستند که این محدودیت‌ها باید تمدید و دائمی شوند. آنها از این بندهای مندرج در برجام که محدودیت‌های آنها با گذشت زمان از بین می‌روند به عنوان بندهای «غروب آفتاب» یاد می‌کنند.

نامه این ۲۴ قانونگذار دو روز بعد از یک نامه فراحزبی دیگر که به امضای ۱۴۰ قانونگذار رسیده بود منتشر شده است. این ۱۴۰ نماینده کنگره خواسته مشابهی با ۲۴ نماینده منتشر کرده‌اند. آنها از بایدن خواسته‌اند هدفش را رسیدن به اجماع دو حزبی بر سر ایران و تلاش برای دست‌یافتن به توافق جامعی قرار دهد که علاوه بر مسائل هسته‌ای، سایر اختلافات با تهران را هم پوشش می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، علی‌رغم پاره‌ای اختلافات بر سر تاکتیک‌ها با یکدیگر اختلافات راهبردی در خصوص ایران ندارند.

طبق این دیدگاه، هدف نهایی هر دو حزب محدود کردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است، اما هر یک از آنها در برخی برهه‌ها از تاکتیک‌های متفاوتی برای دسترسی به این هدف استفاده کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.