فرماندهی که تا بیخ گوش دشمن پیش می‌رفت + عکس

دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس عرصه‌ای بود که همه اقشار مختلف مردم از جمله جوانان در آن حضور پیدا کرده و با نمایش توانمندی‌های خود دشمن بعثی را در بیشتر موارد با شکست رو به رو کردند. بودند جوانانی که انقلاب اسلامی در این دوران استعدادهای آن ها را شکوفا کرد و در دفاع مقدس به یکی از ستارگان درخشان آسمان ایران اسلامی تبدیل شدند. این ستارگان و فرماندهان در مواقع حساس با تفکر، تیزهوشی و خلاقیت‌های خود در طراحی عملیات‌های موثر دفاع مقدس دشمن بعثی را مقهور خود کردند و ضربه کاری بر پیکره صدام و متحدانش وارد آوردند.

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟

سردار سرلشکر پاسدار حاج محمد ابراهیم همت یکی از فرماندهان شهید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع مقدس است که ۲۳ فروردین ماه سال ۱۳۳۴ در خانواده‌ای مذهبی و متدین در شهرستان شهرضا از توابع اصفهان چشم به جهان گشود. پدر و مادرش انسان‌های مومن و وارسته‌ای بودند و او را از همان کودکی با قرآن و مفاهیم آن آشنا کردند. ۷ ساله بود که از مادرش خواست تا قرآن را به او بیاموزد و مهارت او در حفظ سوره‌های کوچک و تلاوت آیات قرآن ارتقا پیدا کرد.

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

سال ۱۳۵۲ بود که محمد ابراهیم توانست پس از اتمام دوران دبیرستان دیپلم خود را اخذ کند و تحصیلات خود را با نمرات عالی در دانش‌سرای اصفهان ادامه دهد. پس از دریافت مدرک تحصیلی به سربازی رفت و مسئولیت آشپزخانه در توپخانه لشکر اصفهان به او واگذار شد. هنگامی که مسئولیت آشپزخانه را برعهده داشت ماه رمضان فرا رسیده بود و به سربازان مومن و مقید پیام داده بود که اگر سعی کنند تمام روز‌های ماه مبارک رمضان را روزه بگیرند، می‌توانند وعده سحر خود را از آشپزخانه دریافت کنند، اما هنگامی که تیمسار ناجی فرمانده وقت لشکر از این توصیه ابراهیم و روزه گرفتن عده‌ای از سربازان مطلع شد، دستور داد همه سربازان به خط شوند و همگی بدون استثناء آب بنوشند و روزه خود را باطل کنند.

سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

او که یک مسلمان غیور و مقید بود در واکنش به این کار گفته بود که اگر آن روز با چند تیر مغزم را متلاشی می‌کردند برایم گواراتر از این بود که با چشمان خود ببینم که چگونه این از خدا بی‌خبران فرمان می‌دهند تا حرمت مقدس‌ترین فریضه دینی خودمان را بشکنیم و تکلیف الهی را زیر پا بگذاریم. شاید بتوان این دوران را آغاز فعالیت‌های مبارزاتی محمد ابراهیم علیه رژیم ستمشاهی دانست، چراکه در همین مدت توانست با برخی از جوانان روشنفکر و انقلابی مخالف رژیم سمتشاهی آشنا شده و با مطالعه تعدادی از کتاب‌های روشنگرانه علیه این رژیم اطلاعات مبارزاتی خود را افزایش دهد. مطالعه همین کتاب‌ها و برخورد و آشنایی با بعضی دوستان باعث شد که ابراهیم فعالیت‌های خود را علیه رژیم سمتشاهی آغاز کند و به روشنگری مردم و افشای چهره طاغوت بپردازد.

سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

آغاز دوران معلمی با روشنگری علیه رژیم طاغوت

او در سال ۱۳۵۶ دوران خدمت سربازی خود را به پایان رساند و شغل معلمی را انتخاب کرد. محمد ابراهیم برای تدریس به نقاط محروم کشور رفت تا بتواند در رشد فرزندان این سرزمین نقشی داشته باشد. در همین دوران بود که بر اثر آشنایی با تعدادی از روحانیون متعهد و انقلابی با شخصیت امام خمینی (ره) بیشتر آشنا شد و هر روز با شخصیت امام روح الله آشنایی بیشتری پیدا می‌کرد. ابراهیم درباره امام و احکام اسلام اطلاعات با ارزش و مفیدی را در اختیار مردم قرار می‌داد و به مردم توصیه می‌کرد تا کتاب‌های مفید را مطالعه کنند. به همین دلیل هم ساواک به فعالیت‌های او مشکوک شده و چندین بار به او اخطار داده بود. اما او این مسیر را رها نکرد و فعالیت‌های روشنگرانه خود را تداوم داد.  

شهید همت تنها به فعالیت‌های روشنگرانه و علمی خود اکتفا نکرد و جوانان مبارز شهرضایی را در یک گروه ساماندهی کرد تا علیه رژیم طاغوت فعالیت کنند و توانست تا پیروزی‌هایی را در راه رسیدن به اهداف بلند اسلامی خود کسب کند.

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش بیش از پیش شهید همت

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمیته‌های انقلاب اسلامی برای حفظ و حراست از دستاورد‌های انقلاب اسلامی تشکیل شد. او نخستین کمیته انقلاب اسلامی را در زادگاهش شهرضا تشکیل داد و پس از آن بود که نقش موثر خود در تشکیل سپاه این شهرستان را نیز ایفا کرد. فعالیت‌های موثر او در این زمینه باعث شد تا با عضویت در شورای فرماندهی سپاه مسئولیت روابط عمومی این ارگان انقلابی را برعهده بگیرد. در همین مسئولیت به استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان و کردستان رفت تا امور تبلیغاتی سپاه را در این مناطق ساماندهی کند.  

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

حاج همت با وقوع توطئه ضد انقلاب در کردستان در سال ۱۳۵۹ به پاوه رفت تا به عنوان مسئول روابط عمومی سپاه پاوه مبارزاتش را با حزب کوموله و دموکرات آغاز کند. او در این دوران سعی داشت تا تفاهم را بین شیعه و سنی در این منطقه ایجاد کرده و موجبات وحدت شیعه و سنی را بین این دو ایجاد کند. در عملیات‌های مختلفی که علیه گروهک‌ها اجرا کرد نبوغ و رشادت‌های قابل توجهی از خود نشان داد و به سبب همین شایستگی‌ها به عنوان فرمانده سپاه پاوه منصوب شود. حاج همت در مدت فرماندهی خود از اردیبهشت ۱۳۵۹ تا دی ماه ۱۳۶۰ در سپاه پاوه توانست با اجرای ۲۵ عملیات موفق و دفع ۲۱ حمله ضد انقلاب نقش موثری در پاکسازی مناطق ایران اسلامی از دست اشرار و ضد انقلاب داشته باشد.

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

از فرماندهی سپاه پاوه تا حضور در لبنان برای تشکیل مقاومت اسلامی

حاج همت که لیاقت خود را در مسئولیت های محوله نشان داده بود با پیشنهاد از سوی فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه حاج احمد متوسلیان مسئول تشکیل تیپ محمد رسول‌الله (ص) شد. او در جنوب کشور و در عملیات فتح المبین رشادت های بسیاری انجام داد و توانست ضربات سختی بر پیکره رژیم بعثی وارد کند. او در عملیات بیت المقدس نیز به عنوان معاون این تیپ حضور داشت و با تلاش های بسیار توانست در محاصره مزدوران بعثی در خرمشهر از طریق جاده شلمچه به خرمشهرموثر ظاهر شود. همین رشادت ها بود که سبب شد تا این تیپ به لشکر ارتقا پیداکند.

سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

حاج احمد متوسلیان که به اسارت رژیم صهیونیستی درآمد، حاج همت به فرماندهی لشکر محمد رسول الله (ص) منصوب شد و پس از حضور در چند عملیات موفقیت آمیز به لبنان رفت تا مبارزان لبنانی و فلسطینی را آموزش دهد.

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

عشق به امام خمینی بزرگ‌ترین ویژگی حاج همت

یکی از همرزمان شهید همت می‌گوید: حاج همت ارادتی خاص به حضرت امام داشت و اطاعت از امام را همچون اطاعت از خدا و پیامبر می‌دانست. سخنان امام را آویزه گوش خود می‌کرد و همچون چراغی روشنگر راهش بود. بخت با شهید همت یار بود و توفیق یافت چندین بار به زیارت و دستبوسی حضرت امام (ره) برود و این مایه بزرگی بود که آینه جانش را متبلور ساخت.

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

فرماندهی که تا بیخ گوش دشمن پیش می‌رفت

حاج همت فرماندهی با هوش بود به نحوی که برای اجرای عملیات شناسایی مواضع دشمن بعثی تا پشت سنگر‌های دشمن پیش می‌رفت و گاهی نیز همراه نیرو‌های تحت فرمان خود تا مقابل سنگر‌های دشمن نفوذ می‌کرد. دیگر مهارت این شهید بزرگوار مسدود کردن راه‌های نفوذی دشمن و غافلگیر کردن دشمن بود. با شروع عملیات رمضان در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۶۱ در منطقه شرق بصره، شهید همت فرماندهی تیپ محمد رسو‌ل‌الله (ص) را برعهده داشت و در عملیات خیبر با نیرو‌های تحت امر خود مشغول عملیات علیه رژیم بعثی شد و تحولی عظیم در منطقه طلائیه به وجود آورد. همچنین پس از رشادت‌های بسیار خود توانست تا جزایر مجنون را حفظ کند.

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

اوج حماسه‌آفرینی این سردار بزرگ در «عملیات خیبر» بود. در این مقطع، حاج همت تمام توان خود را به کار گرفت و در آخرین روزهای حیات دنیوی‌اش، خواب و خوراک و هرگونه بهره مادی از دنیا را برخود حرام کرد و با ایثار خون خود برگی خونین در تاریخ دفاع مقدس رقم زد. سرانجام، فاتح خیبر - سردار بزرگ اسلام حاج محمدابراهیم همت- در روز ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۶۲ در «جزیره مجنون» به دیدار معبود خویش شتافت و به جمع دوستان شهیدش ملحق شد. 

شهیدی که از معلمی به فرماندهی رسید / سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟ + تصاویر

شهید همت در سال ۱۳۶۰ ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو یادگار او به نام‌های محمد مهدی و محمدمصطفی بود.

شهید همت در کدام عملیات‌ها حاضر بود؟

شهید حاج محمد ابراهیم همت در عملیات‌های مهمی همچون فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم‌بن عقیل، محرم،  والفجر‌های مقدماتی تا ۴ و عملیات خیبر حضور مهمی داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.