دارویی که مرگ مبتلایان به کرونا را کاهش می دهد

مالعات نشان داده است دارویی ارزان قیمت که برای درمان دیابت استفاده می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند، میزان مرگ را در بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز کاهش می‌دهد؛ این دارو "متفورمین" نام دارد و برای درمان سطح بالای قند خون ناشی از دیابت نوع ۲ مصرف می‌شود.

آنات شالوف مدیر و سرپرست مرکز دیابت دانشگاه آلاباما در بیرمنگام گفت: "این تاثیر مفید، حتی با در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد، چاقی، فشار خون بالا یا بیماری مزمن کلیه و نارسایی قلبی نیز صادق است.

او افزود: نتایج مشابهی در مناطق مختلف از سراسر جهان از جمله چین و فرانسه به دست آمده است، نشان می‌دهد که کاهش قابل توجه خطر مرگ و میر مربوط به استفاده از متفورمین در افراد دیابتی نوع ۲ ممکن است تعمیم داده شود.

شالو می‌گوید اینکه متفورمین چگونه باعث بهبود کرونا می‌شود ناشناخته است اما نتایج نشان می‌دهد که مکانیسم آن فراتر از بهبود مورد انتظار در کنترل قند خون یا چاقی است.

شالوف گفت: این سازوکار‌ها ممکن است شامل اثرات ضد التهابی و ضد انعقادی متفورمین باشد که قبلاً توضیح داده شد. 

این مطالعه که در مجله Frontiers in Endocrinology منتشر شده است، ۶۰۴ بیمار مبتلا به Covid-۱۹ در بیمارستان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام را دربرگرفته است.

با این حال مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا این تأثیر متفورمین بیماران بدون دیابت را نیز شامل می‌شود یا خیر.

متفورمین چیست؟

"متفورمین" دارویی است که برای درمان سطح بالای قند خون ناشی از دیابت نوع ۲ مصرف می‌شود و با نام‌های تجاری مختلف مانند "Glucophage"، "Glucophage XR" و Fortamet و Glumetza در دسترس است.

متفورمین همراه با رژیم غذایی سالم و برنامه فعالیت بدنی مناسب و احتمالاً با دارو‌های دیگر برای کنترل قند خون بالا استفاده می‌شود.

متفورمین با کنترل قند خون بالا، به کاهش یا جلوگیری از عوارض دیابت مانند آسیب کلیه، نابینایی، مشکلات عصبی، قطع عضو و مشکلات جنسی مانند ناتوانی جنسی کمک می‌کند و همچنین با کنترل صحیح دیابت باعث کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود.

متفورمین به بازیابی واکنش بدن به هورمون انسولینی که بدن به طور طبیعی تولید می‌کند کمک کرده و همچنین میزان قند ساخته شده توسط کبد و روده را کاهش می‌دهد.

متفورمین از طریق مکانیسم‌های زیر کار می‌کند:

کاهش مقدار گلوکزی (قند) که کبد می‌سازد.

کاهش مقدار گلوکزی که بدن جذب می‌کند.

افزایش اثر انسولین بر سلول‌های بدن

کمک به کاهش اشتها که به کنترل دریافت غذا و کالری در فرد و در نتیجه بر کنترل قند خون تأثیر مثبت می‌گذارد.

طبق مطالعات، متفورمین ممکن است به کاهش وزن در بیماران دیابتی در صورت استفاده با رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مناسب کمک کند؛ بنابراین آیا باید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مصرف متفورمین را شروع کنیم؟ این سوال را از دکتر خود بپرسید.

اگر دیابت دارید و متفورمین مصرف می‌کنید، طبق دستور پزشک مصرف آن را ادامه دهید.

اگر دیابت دارید و درمان شما متفورمین ندارد، با پزشک خود مشورت کنید و از او سؤال کنید که آیا می‌توانید متفورمین را به دارو‌های خود اضافه کنید و آیا در صورت وجود متفورمین در دارو‌های شما، به عوارض کرونا در شما کمک می‌کند؟

اگر دیابتی نیستید، اما چاق هستید، با پزشک خود در مورد مزایای متفورمین صحبت کنید.

به طور کلی، از پزشک خود بپرسید که آیا متفورمین می‌تواند فوایدی برای شما فراهم کند و هرگز آن را طبق نظر خود مصرف نکنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.