خطیب زاده: آمریکا باید به برجام برگردد بعد سر میز مذاکره بنشیند

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره در خصوص مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای و امور منطقه‌ای به اظهار نظر پرداخت.

خطیب زاده در ابتدا به موضوع توافق هسته‌ای پرداخت و گفت که به شرط التزام واشنگتن و کشورهای اروپایی به مفاد توافق هسته‌ای ایران نیز اقدامات جبرانی خود را به عقب برخواهد گرداند و نیازی به مذاکره جهت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده آمریکا رخ نداده است، گفت که این آمریکا بود که بدون مذاکره با هیچ کشوری و به طور یکجانبه توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شد.

خطیب زاده در ادامه به مسائل منطقه‌ای پرداخت و در ابتدا به حملات راکتی در عراق اشاره کرد و گفت که این حملات مشکوک است و برخی نشانه‌ها از دست داشتن رژیم صهیونیستی حکایت دارد.

او سپس به جنگ یمن اشاره کرد و گفت که ایران امیدوار است دولت سعودی محاصره یمن و جنگ علیه این کشور را پایان دهد و همه کشورها از جمله عربستان سعودی باید برای پایان درد و رنج‌های مردم یمن همکاری کنند و زمانی که ریاض دست از محاصره این کشور بردارد، جنگ نیز پایان خواهد یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، ریشه مشکلات در یمن را تجاوز نظامی دولت سعودی و هم‌پیمانانش ذکر کرد و گفت که تهران خواستار گفت‌و‌گوهای واقعی منطقه‌ای است و عربستان سعودی نباید این موضوع را یک تهدید قلمداد کند.

خطیب زاده همچنین گفت که دولت سعودی می‌تواند طرح خود را برای پایان جنگ یمن ارائه دهد و ایران نیز با جهت‌گیری مثبتی با آن برخورد خواهد کرد.

او سپس رابطه ایران با کشورهای عمان، قطر و کویت را برجسته خواند و گفت که تهران روابط اقتصادی خوبی با امارات متحده عربی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.