بیانیه الیزه درباره تماس مکرون با روحانی

کاخ الیزه سه شنبه شب اعلام کرد: مکرون پس از آنکه تلاش های سال گذشته فرانسه با شرکایش را برای رسیدن به یک راه حل از طریق مذاکره یادآور شد، تاکید کرد که مهم است ایران تحرکاتی فوری و روشن داشته باشد تا گفت وگو با همه طرف های برجام ازسرگرفته شود.

به نوشته رویترز، مکرون در سال ۲۰۱۹ میلادی تلاش کرد تا واشنگتن و تهران را به میز مذاکره بازگرداند و معیارهایی برای گفت وگوهای گسترده تر در آینده تعیین کند. وی ماه گذشته خود را یک «میانجی صادق» معرفی کرد.

براساس این گزارش، مکرون با ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش گفت: حیاتی است که ایران به تعهداتش و همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در گفت وگو با مکرون از برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بین‌المللی با طرف‌های مشخص که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تثبیت شده، نام برد و گفت: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیای آن نیز لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا است.

حسن روحانی با تاکید بر اینکه از دست رفتن فرصت ها برای حفظ و احیای برجام می تواند شرایط را سخت تر کند، افزود: کاهش مرحله ای تعهدات ازسوی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات برجامی بوده که پس از تحقق تعهدات طرف های مقابل، فورا قابل بازگشت است.

روحانی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را در چارچوب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی دانست و افزود: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ گاه از برجام خارج نشده ایم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای حکام می تواند به بروز چالش های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود.

رییس جمهوری فرانسه نیز در این گفت وگوی تلفنی حفظ برجام را یک ضرورت برای جامعه جهانی خواند و بر تداوم گفت وگوها برای بازگشت همه طرف ها به اجرای کامل تعهدات برجام تاکید کرد.

"امانوئل مکرون" بر اقدام دو طرف برای گام های اولیه تاکید کرد و گفت: اروپا آمادگی برای فعال شدن بیشتر در هفته های پیش رو جهت احیاء برجام را دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.