روحانی به مکرون: برجام قابل مذاکره مجدد نیست/ از دست رفتن فرصت حفظ برجام می تواند شرایط را پیچیده تر کند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در گفت و گو با "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه، با تاکید بر اینکه از دست رفتن فرصت ها برای حفظ و احیا برجام می تواند شرایط را سخت تر کند، افزود: کاهش مرحله ای تعهدات از سوی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات برجامی بوده که پس از تحقق تعهدات طرف های مقابل، فورا قابل بازگشت است.

دکتر روحانی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را در چارچوب قانون مصوب مجلس دانست و افزود: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ گاه از برجام خارج نشده ایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای حکام می تواند به بروز چالش های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود.

دکتر روحانی از فرانسه به عنوان یک بازیگر مهم نام برد و گفت: روابط تهران – پاریس می تواند بر اساس دیدگاهی پایدار و با اهدافی درازمدت برای همکاری های مشترک دو جانبه، منطقه ای و جهانی توسعه یابد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به پاندمی ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران و فرانسه، با بیان اینکه مقابله موثر با کرونا نیازمند همکاری همه کشورهای جهان است، افزود: تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، مقابله با این بیماری را برای ایران دشوارتر کرده و دستیابی جمهوری اسلامی به منابع مالی خود حتی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است و از اتحادیه اروپا بویژه فرانسه انتظار می رود در مقابل این اقدام غیرانسانی، سکوت نکند.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفت و گوی تلفنی حفظ برجام را یک ضرورت برای جامعه جهانی خواند و برتداوم گفت و گوها برای بازگشت همه طرف ها به اجرای کامل تعهدات برجام تاکید کرد.

امانوئل ماکرون بر اقدام دو طرف برای گام های اولیه تاکید کرد و گفت: اروپا آمادگی برای فعال شدن بیشتر در هفته های پیش رو جهت احیاء برجام را دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.