تفاوت آثار تخریبی کرونا در تهران با سایر نقاط کشور

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به خصوصیات کاملا متفاوت کلانشهر تهران، گفت: پایتخت در دوران کرونا آثار تخریبی سخت تر، پیچیده تر و کاملا متفاوت تری را نسبت به سایر شهرها تجربه کرد.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در اولین وبینار تخصصی درس آموخته های مدیریت شهری در پاندمی کرونا و راهکارهای افزایش تاب آوری شهر تهران، ایده پردازی در خصوص تاب آوری در کرونا  را منجر به ایجاد نقشه راه نوینی برای آینده بهتر شهر برشمرد.

وی با اشاره به خصوصیات ناهمگون و کاملا متفاوت کلانشهر تهران خاطرنشان کرد:پایتخت کشور در دوران کرونا آثار تخریبی سخت تر و پیچیده تر و کاملا متفاوت تری را نسبت به سایر شهرها تجربه کرد.

به گفته زالی  واکنش اجتماعی تهران در مقابله با پدیده‌های تخریبی طبیعی یا غیرطبیعی از جمله بیماری‌های بیولوژیک، با مولفه های متنوع و متغیری بروز کرد و  در کرونا  الگوی کاملا متفاوتی نسبت به سایر شهرهای کشور داشت.تاب آوری جامعه از شاخص‌های تطبیقی و سنجه‌های بررسی حکمرانی در پاندمی کرونا است.

وی تاب آوری و رویکرد افراد جامعه  نسبت به کرونا را یکی از شاخص‌های تطبیقی و سنجه‌های بررسی حکمرانی در پاندمی کرونا در عرصه جهانی  برشمرد و بحث دینامیسم در مدیریت حکمرانی مبتنی بر مولفه‌های مترتب بر کرونا را بحث بسیار مهمی ذکر کرد.

زالی با توجه به جنبه‌های تخریبی اقتصادی اجتماعی کرونا به چهره متفاوت این بیماری عالمگیر نسبت به روزهای آغازین شکل گیری آن در عرصه ملی و جهانی اشاره کرد .

وی افزود: با گذشت زمان آثار زیان‌بار غیر بیولوژیک و غیرزیستی این بیماری بیشتر جلوه می‌کند. با توجه به مانایی و استمرار این بیماری، نحوه تبیین تاب آوری شهر بسیار پیچیده تر از سایر حوادثی است که قبلا در مباحث کلاسیک تاب آوری شهرها به آن توجه شده است.

به گفته زالی کرونا به ما آموخت که در تقویت تاب آوری شهر باید به چندین مدل توجه کنیم و در این خصوص به گام چهارم مقابله با بیماری و طرح شهید سلیمانی و استفاده از ظرفیت‌های جدید اجتماعی آن اشاره کرد که با همکاری سرای سلامت شهرداری‌ها و نیروهای بسیجی و ...  صورت گرفت .

تاثیر بازیابی هویت در محلات در تاب آوری

وی بازیابی هویت در محلات را از دستاوردهای این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم ابعاد کالبدی و اجتماعی و فرهنگی و مراوداتی هر محله را به عنوان یک هویت مستقل تقویت و ترویج کنیم که بدون تردید جزو اولویت‌های برنامه‌های اجتماعی شهرداری قرار دارد در تاب آوری اجتماعی نیز اثرگذار خواهیم بود. بنابراین به عنوان یک راهبرد موثر باید محلات را به عنوان کانون اعتلافی وجود نیروهای همگرایی مردمی داشته باشیم.

 زالی همگرایی همه دستگاهها و سازمان های شهری تهران در مقابله با کرونا را دومین مدل موفق برشمرد و اظهار کرد: کرونا علیرغم تمام تلخی ها به ما آموخت که با وحدت، همگرایی، ایجاد وفاق بین بخشی وافزایش بروندادهای اجتماعی و مداخله‌ای می‌توانیم نقش موثری در افزایش تاب آوری داشته باشیم.

شکل گیری مودت و افزایش عطوفت اجتماعی در تهران را از دیگر نکات مطرح شده توسط  زالی بود و در ادامه گفت: کرونا موجب شد دلها و عواطف شهروندان تهرانی به هم نزدیک شده و یک قلیان عاطفی در کالبد شهر تهران شکل گیرد که  ماحصل این اتحاد بن مایه ترمیمی برای افزایش تاب آوری اجتماعی بود.

زالی به نقش مهم  ثمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد  و خیرین در عرصه مقابله با کرونا اشاره کرد که در افزایش تاب آوری شهروندان تهرانی موثر بودند و با حفظ کرامت شهروندی در اعطای کمک های مردمی الگویی موفق را در این خصوص رقم زده و به تامین بسته های حمایتی تشویقی و معیشتی برای گروه‌های آسیب پذیر پرداختند.

وی  از همکاری و مشارکت شهروندان تهرانی در طول یکسال اخیر برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت بسیار مسئولانه قدردانی کرد و گفت: سلوک فردی و اجتماعی شهروندان در زمینه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تبلوری از احترام به حقوق شهروندی است که در تهران به خوبی در حال جریان سازی است.

وی در ادامه استفاده از ماسک در محیط های شهری و پر ازدحام برای رعایت حال دیگران و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی افراد را  ترویج تکریم به حقوق شهروندی ذکر کرد و افزود:ترویج این فرهنگ در شرایط فعلی در تهران الزامی است و می‌تواند باعث افزایش تاب آوری اجتماعی در مقابله با کرونا شود.

نقش افزایش سواد سلامت عمومی در تاب آوری

زالی  ضمن تقدیر از ارایه آموزش‌های همگانی در دوران کرونا با مشارکت بخش ها و رسانه های مختلف و  فضای مجازی یادآورشد: این آموزش‌ها  به گونه‌ای طراحی شد که شهروندان از اطلاعات اصیل، دقیق و اولیه و پایه  برای مراقبت از خود مطلع شدند و این افزایش سواد سلامت عمومی به صورت غیرمستقیم نقش حفاظتی و ایجابی درافزایش تاب آوری اجتماع در مقابله با کرونا داشت که می‌تواند به عنوان یک برنامه دراز مدت در برنامه‌های مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی تحکیم مجدد بنیان خانواده، رجعت افراد برای ماندن بیشتر در خانه، شکل گیری عواطف جدید درون خانواده ها ، تکریم سالمندان و توجه به گروههای آسیب پذیر از جمله مواردی بود که در سایه تلخی های کرونا در تهران شکل گرفت و به تاب آوری کمک کرد.

زالی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های مدافعان سلامت، حضور آنان را باعث امنیت فکری و ارتقای تاب آوری شهروندان دانست که با سلحشوری پا به میدان نهاده و میزبان بیماران کرونایی در بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی بودند و ضمن کاهش اضطراب بیماران و شهروندان به ارایه خدمات درمانی و بهداشتی پرداختند .

وی خاطرنشان کرد که این رشادت مدافعان سلامت علاوه بر این که سرمایه اجتماعی نوینی را برای آنان ایجاد کرد بر تاب آوری اجتماعی مردم شهر و امنیت فکری آنان نیز موثر بود.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران  از زحمات و مشارکت‌های مدیریت شهری، شهردار و بخش های مختلف مجموعه شهرداری تهران که در فرایندی همگرا و وفاق آمیز در کنترل بیماری کرونا خدمات چشمگیری را انجام دادند قدردانی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.