نوبندگانی: آژانس و طرف‌های غربی قدر ضرب الاجل ایران را بدانند

محمدجواد جمالی نوبندگانی، اشاره به توافق اخیر ایران با آژانس درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی اظهار کرد: در بعد فنی، ایران بیشترین همکاری‌ها را با آژانس داشته است و شاید بتوان گفت که بیش از شصت تا هفتاد درصد بازرسی‌هایی که آژانس در کل دنیا انجام داده، به ایران تعلق دارد.

وی با اشاره به پذیرش پروتکل الحاقی از سوی دولت ایران حتی بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی، گفت: ایران بنا به مصالحی پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفت و بعد از امضای برجام، هم در زمان مدیرکلی آمانو و هم در زمان مدیر کلی گروسی حداقل نزدیک به ۱۵ بار آژانس رسما اعلام کرد که هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود ندارد و جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم، همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از تعهدات NPT را یادآور شد و افزود: بازرسان آژانس حتی بر خلاف تمام معاهدات، بر اساس اخبار کذب منافقین  یا رژیم صهیونیستی خواستار بازدید مجدد از مکان‌هایی شدند که قبلا بازدید کرده بودند و جمهوری اسلامی با حسن نیت اجازه بازدید داد و کذب بودن ادعاها ثابت شد.

درز اطلاعات هسته ای ایران قابل بخشش نیست

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه در حوزه فنی، همکاری‌های ایران فراتر از تعهدات و شفاف است، خاطرنشان کرد: حتی بعد از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریمهای شدید، ایران یک سال صبر کرد و کاهش تعهدات هم بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام بدعهدی اروپایی‌ها درباره ۱۱ تعهدی که به ایران داده بودند، اتفاق افتاد.

وی متعهد شدن اروپایی به جبران نقض عهد ترامپ را یادآور شد و گفت: اروپایی ها که اکنون طلبکارانه با ایران رفتار می‌کنند ۱۱ تعهد خود نسبت به ایران را زیرپا گذاشتند و کاهش تعهدات از سوی ایران عکس العمل کاملا منطقی به نقض عهد آنها بود.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، کاهش تعهدات ایران را در چارچوب برجام ارزیابی و تصریح کرد: ایران برای اثبات حسن نیت خود گام‌های کاهش تعهدات را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۴ رسانده و اقدامی خلاف برجام یا بدون اطلاع اعضای این توافق انجام نداده است.

جمالی نوبندگانی با انتقاد از سوءتدبیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در محافظت از اطلاعات برنامه‌های هسته ای ایران خاطرنشان کرد: با وجود همکاری صادقانه جمهوری اسلامی، اطلاعات تاسیسات هسته‌ای ما در اختیار صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها قرار گرفت که در نتیجه آن خرابکاری در برخی تاسیسات هسته‌ای مثل تاسیسات نطنز و ترور دانشمندان هسته ای بود

وی، سوءتدبیر در حفاظت از داده های مربوط به ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی را قابل گذشت ندانست و گفت: موضوع دیگر بهانه جویی‌های آژانس در راستای اهداف سیاست‌های آمریکا و اروپاست و شاهد هستیم که هر وقت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مواضعشان نسبت به جمهوری اسلامی و برجام تند می شود آژانس هم یکباره مجهولات و ادعاهایی را مطرح می کند.

استقلال عمل آژانس زیر سئوال است

این تحلیلگر مسائل بین الملل، سوءاستفاده ابزاری از یک نهاد ناظر بین المللی برای اهداف سیاسی را غیرقابل دانست و گفت: شاهد هستیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش‌های فنی را هماهنگ با اهداف سیاسی غرب و با هدف فشار بر جمهوری اسلامی تنظیم می‌کند و حتی در زمان آقای البرادعی هم هیچ وقت وی نظر ثابتی نداشت و یکی به نعل و یکی به میخ می زد.

جمالی نوبندگانی، دلیل عملکرد سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را وابستگی مدیرکل آن به آمریکا عنوان کرد و افزود: عزل و نصب مدیرکل آژانس با نظر آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد و به همین خاطر هم مدیرکل نمی تواند از دایره سیاست‌های آمریکایی‌ها و اروپایی ها خارج شود و استقلال عمل آژانس زیرسئوال است.

وی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد در گذشته را یادآور شد و گفت: وابستگی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سبب می‌شود که مسائل فنی رنگ و بوی سیاسی بگیرد و شورای حکام آژانس علیه ایران موضع بگیرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با یادآوری صبر راهبردی ایران در طول دوران ترامپ گفت: ایران چندین سال بدون اینکه طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد، به تعهدات خود عمل کرد و بعد از خروج آمریکا از برجام خویشتن داری کرد و از این توافق خارج نشد و حتی الان هم از نظارت‌های پادمانی آژانس خارج نشده است.

آژانس قدر ضرب الاجل ایران را بداند

جمالی نوبندگانی، توافق اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ضبط سه ماهه اقدامات و ارائه آنها به آژانس به شرط لغو تحریم‌ها را تدبیری شایسته ارزیابی و خاطرنشان کرد: اقدام ایران مسیر سازنده‌ای در جهت حل دیپلماتیک مسائل بود و به نظر من آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام باید قدر این ضرب الاجل را بداند.

وی، نامه اخیر ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی را یادآور شد و گفت: ایران در این نامه نسبت به صدور هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس هشدار داده است و این بدان معناست که ما واقعاً دیگر نمی توانیم شاهد باشیم که برجام به معنای «برنامه جامع اقدام مشترک» بود فقط به صورت یکطرفه و از جانب ایران اجرا شود و هیچ اقدام مشترکی از طرفهای دیگر انجام نشود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی خطاب به مقامات تروئیکای اروپایی گفت: اروپایی‌ها مدام از اهمیت برجام برای حفظ امنیت و صلح جهان صحبت می‌کنند اما هیچ اقدام عملی برای حفظ آن انجام ندادند.

جمالی نوبندگانی با یادآوری فرمایشات اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی درباره نیاز به غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد گفت: در گذشته هم که زمانی که ایران بحث غنی سازی ۲۰ درصد را مطرح کرد، گرچه غربی‌ها ابتدا آن‌را بلوف حساب کردند و نپذیرفتند و بعد هم که پذیرفتند شهید شهریاری را که پایه گذار غنی سازی ۲۰ درصد بود شهید کردند اما همین موضوع آنها را وادار به حضور در میز مذاکره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.