«دیوید هال» با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: امروز بیانیه سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) درباره نگرانی‌مان در خصوص اقدام ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام را قرائت کردم.

وی بدون اشاره به اجرا نشدن تعهدات طرف‌های اروپایی برجام افزود: «این مهم است که ایران فوری به اجرای کامل تعهداتش طبق برجام بازگردد.»

جمهوری اسلامی که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است؛ یک‌سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها بویژه بهره‌مندی‌ ایران از منافع اقتصادی این توافق، از اردیبهشت‌ماه امسال گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات خود، طبق برجام آغاز کرد.

پس از اجرای گام چهارم ایران برای کاهش تعهدات در چارچوب برجام، اروپا اعلام کرده از یک سو به دنبال بهره‌مندی تهران از مزایای اقتصادی این توافق است و از سوی دیگر گزینه‌های باقی‌مانده برای حفظ برجام را بررسی می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو هفته گذشته آغاز فرایند غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو و عبور ذخایر آب سنگین ایران از مرز ۱۳۰ تن تعیین شده در برجام را تائید کرده است.

کاهش تعهدات هسته‌ای به صورت گام به گام و براساس عملکرد کشورهای حاضر در برجام و با هماهنگی کامل آژانس بین‌المللی انجام شده است. 

اتحادیه اروپا دوشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای بر اهمیت اجرای کامل و موثر برجام و اراده خود برای ادامه همه تلاش‌ها در جهت حفظ این توافق تاکید کرد. در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده تا از اقداماتی که با برجام سازگار نیست دوری کند.

«کرنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز امروز در آغاز نشست شورای حکام آژانس در وین، همکاری فوری ایران با آژانس را خواستار شد و اعلام کرد، هفته آینده دیداری بین آژانس با مقام‌های ایرانی در تهران برگزار خواهد شد. او همچنین قرار است ساعتی دیگر در نشست خبری شرکت کند تا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.