«پیتر جنکینز» افزود: از اینکه ایران از اجرای کامل تعهداتش در چارچوب برجام، به امید از سرگیری واردات نفت ایران به اتحادیه اروپا و توسعه همکاری‌های تجاری فاصله گرفته است، متاسفم. به نظر من این تاکتیک اثری نخواهد داشت چون برای من روشن است که دولت‌های اتحادیه اروپا نمی‌توانند به شرکت‌های اروپایی فشار بیاورند تا با ایران تجارت کنند و با خطر جریمه‌های سنگین از سوی آمریکا مواجه و یا از بازار این کشور محروم شوند.

این دیپلمات اسبق انگلیس با بیان این مطلب «ایران برای اینکه مسالمت آمیز بودن برنامه‌ی هسته ای اش را در چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای نشان دهد به برجام نیاز دارد» افزود: اما می ترسم اگر در سال ۲۰۲۰ گام‌های بیشتری را برای فاصله گرفتن از اجرای کامل برجام بردارد، توافق از بین برود.

وی که در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ میلادی نماینده انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود ابراز امیدواری کرد ایران تاکتیک خود در زمینه را تغییر داده تا برجام دست کم تا سال آینده حفظ شود، به این امید که در انتخابات سال آینده آمریکا، دولتی پیروز شود که به اجرای تعهدات بین المللی معتقد باشد.

جنکینز در بخش دیگری از این مصاحبه، گوشه چشمی به تلاش رئیس جمهوری فرانسه برای فراهم کردن شرایط ملاقات میان روسای جمهوری ایران و امریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشت و آن را تلاش صادقانه طرف اروپایی برای کاهش تاثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا بر روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا توصیف کرد. او با بیان این مطلب مدعی شد که اتحادیه اروپا مستحق مجازات از طریق کاهش تعهدات برجامی ایران نیست.

ایران که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است؛ یک‌سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها بویژه بهره‌مندی‌ ایران از منافع اقتصادی این توافق، از اردیبهشت‌ماه امسال گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات خود، آن هم طبق برجام آغاز کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پنجشنبه گذشته اقدام ایران در خصوص گام چهارم کاهش تعهدات برجامی و متعاقبا از سرگیری غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو را تائید کرد.

«فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) پس از پایان نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل تصریح کرد: به‌رغم دشوار شدن حفظ برجام، به آن پایبند می‌مانیم.

همچنین وزرای خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه با صدور بیانیه مشترکی، اهمیت اجرای کامل و موثر برجام از سوی تمام طرف ها را مورد تاکید قرار داده و در عین حال تصریح کرده اند که ایران از انجام اقداماتی که با توافق برجام ناسازگار است، دوری کند.

در این بیانیه همچنین آمده است که طرف‌های اروپایی برجام از اقدام اخیر ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو بشدت نگران هستند.

سه کشور اروپایی همچنین اعلام کرده‌اند که اقدام ایران بروشنی با مفاد صریح برجام در خصوص فردو مغایرت و پیامدهای زیادی در زمینه اشاعه دارد. «این اقدام به طور تأسف آوری نشان‌دهنده تسریع در فاصله گرفتن ایران از تعهداتش مطابق با برجام است.»

این بیانیه می‌افزاید: از ایران می‌خواهیم تمام اقداماتی که با برجام ناسازگار است از جمله تجاوز از حد مجاز میزان ذخائر اورانیوم و محدوده مجاز غنی‌سازی و همچنین فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه را به عقب برگرداند.

در همین پیوند محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توییتر خطاب به همتایان اروپایی خود نوشت: وقتی شما مشغول دفع‌الوقت بودید. ایران مکانیزم رفع اختلاف را به جریان انداخت و آن‌ را به اتمام رساند. ما اکنون در حال استفاده از اقدامات جبرانی مندرج در پاراگراف۳۶ برجام هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.