حمله تند عربستانی ها به بایدن در پی گزارش ترور خاشقچی

محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم دوفاکتوی عربستان هر گونه دست داشتن خود در قتل سال ۲۰۱۸ جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را رد کرده است.

دولت آمریکا روز جمعه تحریمهایی را علیه برخی از افراد دخیل در این قتل اعمال کرد اما نسبت به ولیعهد عربستان کاری نکرد. واشنگتن با انتشار یک گزارش اطلاعاتی اظهار کرد که ولیعهد عربستان عملیات برای دستگیری یا کشتن خاشقجی را تایید کرده است.

خالد المالک، در مطلبی در روزنامه محلی الجزیره نوشت: آمریکا حق قلدری کردن برای یک همپیمان منطقه‌ای استراتژیک را نداشته و به نفعش نیست اجازه دهد اختلافات داخلی به منافع منطقه‌ای آن و منافع شرکایش آسیب بزنند.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روابط قدرتمندی با محمد بن سلمان داشت و جلوی انتشار گزارش اطلاعاتی مذکور را گرفته بود، تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا در منتشر ساختن این گزارش منجر به تمرکز مجدد بر موضع واشنگتن در قبال تعامل با این کشور سطلنتی و سوابق حقوق بشری آن و خریدهای تسلیحاتی پر منفعت آن شده است.

مالک اظهار کرد، عربستان که برای امور دفاعی خود از جمله در زمان اولین جنگ خلیج فارس و بعد از حملات سال ۲۰۱۹ به زیرساختهای نفتی وسیعش، به آمریکا اتکا داشته، می‌تواند برای تسلیحات چشم به روسیه و چین داشته باشد.

او گفت: اما کشور عربستان، آمریکا را به خاطر روابط تاریخی و استراتژیک و اهداف مشترک ترجیح می‌دهد.

بایدن که دستور به بازبینی در مساله خریدهای تسلیحاتی عربستان را داده اظهار کرد، دولتش امروز دوشنبه اعلامیه‌ای را در قبال عربستان منتشر می‌کند.

عبدالله العتیبی، در مطلبی در روزنامه الشرق الاوسط، مستقر در لندن، که متعلق به عربستان است گفت، عربستان، قدیمی‌ترین همپیمان عرب واشنگتن، "یک جمهوری موزی نیست که با تهدیدها به لرزه بیفتد".

دولت عربستان بیانیه‌های قبلی خود را مبنی بر اینکه قتل خاشقجی یک جنایت شنیع رخ داده از سوی یک "گروه خودسر" است و دادگاه عربستان سال گذشته میلادی هشت نفر را در ارتباط با آن زندانی کرد، تکرار کرده است.

فهیم الحمید نیز در روزنامه عکاظ نوشت: ما می‌خواهیم روابطی که ریشه‌های عمیق دارند را (با آمریکا) تقویت کنیم اما نه به قیمت حاکمیتمان. نظام قضایی ما و تصمیمات ما خط قرمز هستند.

از زمانی که آمریکا گزارش مذکور را منتشر کرده عربستانی‌های زیادی توئیتر را با هشتگ "ما همه محمد بن سلمان هستیم" پر کرده‌اند.

روز یکشنبه عالی‌ترین نهاد مذهبی عربستان با انتشار بیانیه‌ای گزارش مذکور را "غلط و غیرقابل قبول" خواند. رئیس پلیس اخلاقیات عربستان در توئیتی نوشت که "این یک وظیفه بر طبق دین اسلام است که از پادشاهی عربستان و رهبرانش دفاع کنیم."

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.