دموکرات‌های کنگره آمریکا خواهان پاسخگو کردن آل سعود در قتل خاشقجی

به گزارش پایگاه هیل، دموکراتهای آمریکا با استناد به گزارش اطلاعاتی مبنی بر مداخله ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی بر پاسخگویی دولت سعودی در قتل این منتقد دولتی تاکید کردند.

این گزارش محرمانه مربوط به دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا دریافته که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان عملیات "برای دستگیری یا کشتن" جمال خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ را تایید کرده است.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا "تعهد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به شفافیت و پایبندی به قانون" به موجب انتشار این گزارش را تحسین کرد. دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق نیز یک نسخه محرمانه از این گزارش را سال گذشته میلادی تحویل کنگره داد اما در مقابل انتشار علنی یک نسخه غیرمحرمانه مقاومت کرد.

منندز در بیانیه‌ای گفت: همزمان امیدوام این تنها گام اول باشد و دولت آمریکا برنامه اتخاذ تدابیر ملموسی به جهت شخصا مسئول دانستن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قبال نقشش در این جنایت شنیع را داشته باشد.

او تاکید کرد، آمریکا "باید پیامی روشن هم به همپیمانان وهم رقبای ما بدهد مبنی بر اینکه ارزشهای بنیادین شامل احترام به حقوق بشر اساسی و منزلت انسانی، پیش برنده سیاست خارجی آمریکا هستند" و اضافه کرد باید همچنین "تبعاتی واقعی برای افرادی" همچون ولیعهد عربستان وجود داشته باشد. او بیان داشت:"اگر این طور نباشد دیکتاتورها در سراسر جهان این پیام را دریافت می کنند که فرار از مجازات قاعده است."

ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات نیز توئیت کرد که محمد بن سلمان که بسیاری از او با حروف مخفف اسمش به زبان انگلیسی یعنی "ام.بی.اس" یاد می کنند "نمیتواند اجازه شانه خالی کردن از این جنایت هولناک را پیدا کند. این گزاش جدید به انبوه فزاینده مدارک مبنی بر گناهکار بودن ولیعهد عربستان به خاطر قتل خاشقجی و سرپوش گذاری بر آن اضافه می کند.".

وی افزود: "یک شروع مجدد در روابط آمریکا-عربستان و پاسخگو کردن به شکل فوری مورد نیاز است".  

همچنین مارک وارنر، سناتور دموکرات دیگر هم که رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا است انتشار این گزارش را "از موعد عقب افتاده" خوانده و در توئیتی نوشت: برای مدت زمان بیش از حد زیادی آمریکا در پاسخگو کردن عربستان از بابت قتل جمال خاشقجی خبرنگار و چهره مخالف عربستان و شهروند ویرجینیا کوتاهی کرد. من دلگرم هستم که میبینم دولت جدید آمریکا گامهایی برای جبران آن با انتشار این گزارش از موعد عقب افتاده و دارای حکم کنگره اتخاذ می کند.

آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هم متعهد شد که دموکراتها همچنان به اصرار برای پاسخگو دانستن از بابت قتل خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست ادامه دهند.

شف توئیت کرد: برای دو سال ما برای علنی ساختن حقیقت فشار وارد کردیم: عالی ترین سطوح دولت عربستان شامل محمد بن سلمان ولیعهد این کشور مسئول قتل بیرحمانه جمال خاشقجی هستند. باید پاسخگو دانستن وجود داشته باشد و ما به اصرار برای آن ادامه خواهیم داد.

این گزارش اطلاعاتی در ضمن اعلام محدودیتهای روادید برای ۷۶ فرد مرتبط با عربستان که باور دست داشتن آنها در قتل خاشقجی وجود دارد، مطرح شد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت خانواده های این افرادی که شامل "ممنوعیت مربوط به قتل خاشقجی" شدند ممکن است همچنین در معرض محدودیتهای روادید قرار بگیرند.

نیویورک تایمز جمعه گزارش کرد، بایدن تصمیم گرفته مستقیما ولیعهد عربستان را مجازات نکند و مقامها به این رسانه خبری گفتند که اتفاق نظری در کاخ سفید شکل گرفته مبنی بر اینکه هزینه مجازات عربستان بیش از حد بالا خواهد بود.

آدام شف همچنین در مصاحبه ای با یک پادکست یاهو نیوزدر ضمن تحسین از دولت بایدن به خاطر رسوا کردن محمد بن سلمان از بابت نقشش در قتل جمال خاشقجی خبرنگار، همچنین گفت که کاخ سفید به اندازه کافی تا این حد که حاکم دوفاکتوی عربستان را از بابت آن پاسخگو کند پیش نرفته است.

او به یک پادکست یاهونیوز اظهار کرد: این یک بیانیه صریح از سوی آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا بود مبنی بر این که دست ولیعهد عربستان به خون آلوده است.

اما آدام شف خاطر نشان کرد، ملاحظاتی نسبت به کوتاهی دولت در همراه ساختن انتشار این گزارش با تدابیر سرسخت تر با هدف پاسخگو کردن محمد بن سلمان از جمله تصریح این که دولت آمریکا دیگر تعاملی با او نخواهد داشت دارد.

شف تاکید کرد من مایل هستم شاهد باشم که دولت جلوتر از این برود و همین مورد را به دولت گفته ام. من فکر نمیکنم که رئیس جمهور لازم باشد با ولیعهد عربستان دیدار کند. من فکر نمی کنم او باید به آمریکا دعوت شود. من فکر نمی کنم که رئیس جمهو لازم باشد با او حرف بزند و ... من فکر میکنم ما باید به سراغ برخی دارایی های او در صندوق سرمایه گذاری عربستان که مرتبط با طرفهای دارای نقش در این قتل هستند برویم.

این گامها باید حتی در صورت که مطابق انتظار محمد بن سلمان به عنوان نفر بعد در سلسله مراتب سلطنتی به مجرد مرگ پدر ۸۵ ساله اش حاکم مطلق شود اتخاذ شوند.

شف در پاسخ به این که چه اتفاقی در صورت پادشاه شدن محمد بن سلمان می افتد گفت: من فکر می کنم ما به روی گرداندن از او ادامه می دهیم. من فکر نمی کنم ما نشستهای رو در رو و دولت با دولت داشته باشیم. و صادقانه اگر قرار باشد من در نشستی با حضور ولیعهد عربستان در آن حاضر شوم و من رئیس باشم نخواهم خواست که در گفتگو با او شرکت کنم. او تاکید کرد که حامی ممنوع ساختن تمامی فروش های تسلیحاتی آمریکا به عربستان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.