صدر: بررسی مجدد FATF در مجلس توهین به نظر رهبری است

«فضای مجمع را منفی ندیدم» این جمله‌ای بود که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی پس از جلسه دولتی‌ها و مجمعی‌ها درباره لوایح FATF مطرح کرد. به گفته همتی، فضا مجمع منفی نیست و با استدلال‌هایی که ارائه شده هنوز جای امید هست. این جملات گرچه امیدواری هایی را ایجاد کرد اما اظهارات محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص، علامت سوال بزرگ دیگری را مطرح کرد؛ او طی اظهاراتی خبر از ارسال پیشنهادات مجلس یازدهمی‌ها در خصوص لوایح FATF  به مجمع داده و گفته است «فعلا ۳، ۴ پیشنهاد در رابطه با FATF توسط مجلس به مجمع تشخیص ارسال شده که پس از بررسی در نهایت مشخص خواهد شد کدام پیشنهاد را خواهد آورد.»

بنا به روایت های مطرح شده یکی از درخواست های مجلس بازگرداندن این لوایح به مجلس برای بررسی مجدد بوده است که با مخالفت اعضای مجمع روبرو شده است.

سیدمحمد صدر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و از موافقان تصویب لوایح FATF، ضمن تایید درخواست مجلسی‌ها  مبنی بر بازگشت لوایح به مجلس و مخالفت مجمع با آن به دلیل غیرقانونی بودن این اقدام، می‌گوید:« اینکه مجلس بیاید درباره این لوایح به بررسی بپردازد خودش غیرعادی بوده و به نوعی توهین به نظر رهبری است بنابراین مجمع باید در این باره تصمیم بگیرد. مجلس هم در این مورد خاص به لحاظ حقوقی نقشی ندارد.»

به گفته صدر، فضای مجمع در رابطه با این لوایح، نسبتا مثبت است. او عنوان می‌کند: «در جلسه آخری که در مجمع برگزار شد با مطرح شدن اظهارات و دلایل قانع‌کننده دولتی‌ها برای مخالفان، نه به صورت صد در صد، بلکه احساس می شود تا حدودی تردیدی در برخی از مخالفان ایجاد شده است.»

مشروح مصاحبه با سید محمد صدر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را می‌خوانید؛

*آقای صدر! وضعیت بررسی اف ای تی اف در مجمع تشخیص به کجا رسیده است؟

در جلسه آخری که در مجمع برگزار شد وزرای دولت دکتر دژپسند وزیر اقتصاد، دکتر ظریف وزیر امور خارجه،آقای زنگنه وزیر نفت، دکتر همتی رئیس بانک مرکزی و خانم دکتر جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور حضور داشتند همه آنها گزارش بسیار مفید و جالبی در این باره ارائه داده‌اند که در واقع از نظر بنده قانع کننده بود مبنی بر اینکه بالاخره ما باید به لوایح اف ای تی اف بپیوندیم و اگر نه پیوندیم چه عوارضی برای کشور به دنبال دارد که مهمترین آن حداقل افزایش ۲۰ درصد از هزینه های کل کشور است. از این رو برای اینکه این هزینه به کشور وارد نشود حتماً ما باید عضو کنوانسیون سی اف تی و پالرمو بشویم.

البته برخی از آقایان سوالاتی داشتند که پاسخ هایی به این سوالات داده شد در نتیجه جلسات کمیسیون مربوطه که تلفیقی از کمیسیون سیاسی امنیتی،کمیسیون اقتصادی و زیربنایی و کمیسیون قضایی بود به پایان رسید. بنابراین جلسات کمیسیون ها به پایان رسید و بحث در صحن مجمع مطرح می شود تا تصمیم گیری نهایی درباره لوایح صورت گیرد.

دلایل دولتی‌ها موجب تردید در برخی مخالفان  FATF شد

*اظهارات و دلایل دولتی ها را برای مخالفان تا چه حد قانع کننده می دانید؟ آیا فضا رو به مثبت شدن است؟

نه به صورت صد در صد، بلکه احساس می شود تا حدودی تردیدی در برخی از مخالفان ایجاد شده است اما در واقع به همه دلایل مخالفت های آنها و آن چیزهایی که مطرح می کنند پاسخ داده شد و مسئولان دولتی هم گفتند.

صدر: مخالفان FATF در مجمع تشخیص تا حدودی دچار تردید شده اند

به یک سوال جدی درباره FATF پاسخ داده شد

یکی از سوالاتی که از سوی یکی از آقایان در جلسه مجمع مطرح شد این بود که آیا در زمان تحریم ها پیوستن به این دو کنوانسیون، مشکلی را حل می کند؟ و آیا پیوستن به این دو کنوانسیون لازم است؟ این سوال برای من بسیار جدی بود که رسماً از سوی دکتر همتی، رییس بانک مرکزی پاسخ داده شد. دکتر همتی گفت: بله، لازم است علی رغم اینکه تحریم ها برقرار است اگر ما به عضویت این دو کنوانسیون دربیاییم بخشی از مشکلاتمان حل خواهد شد و مقدار زیادی از هزینه هایی که به کشور تحمیل می شود برطرف می شود.

بررسی مجدد لوایح در مجلس توهین به نظر رهبری است

*آقای صدر! محسن رضایی اخیرا از یک سری پیشنهادات مجلسی ها به مجمع خبر داده است و گفته می شود یکی از این درخواست بازگرداندن لوایح به مجلس است. آیا به لحاظ قانونی، لوایح FATF می‌تواند به مجلس برگشت داده شده و مجددا مورد بررسی قرار گرفته یا مجلس پیشنهاداتی درباره آن ارائه کند؟

خیر،اصلا این حرف حقوقی و قانونی نیست در حال حاضر مجلس هیچ گونه نظری ندارد به ویژه اینکه این قضیه از سوی رهبری به مجمع ارجاع شده است. حال اینکه مجلس بیاید درباره این لوایح به بررسی بپردازد خودش غیرعادی بوده و به نوعی توهین به نظر رهبری است بنابراین مجمع باید در این باره تصمیم بگیرد. مجلس هم در این مورد خاص به لحاظ حقوقی نقشی ندارد.

پیشنهاد مجلس از سوی اعضای مجمع رد شد

درباره این پیشنهاداتی هم که گفته شد باید گفت که حداقل در مجمع و آن هم در جلسات کمیسیون، چنین چیزی اصلا مطرح نشد. فقط یک پیشنهاد بود که این لوایح به مجلس بازگردد که همه آن را رد کردند و در نهایت انجام نشد.

احتمالا چهارشنبه لوایح در دستور کار قرار می‌گیرد

*منظورتان این است که این درخواست مجلس برای بازگشت لوایح اف ای تی اف از نظر مجمع غیرقانونی تلقی شد؟

بله همینطور است.

*احتمال دارد در جلسه چهارشنبه مجمع به بحث لوایح پرداخته شود؟

هنوز دعوت نامه این جلسه به دست ما نرسیده است احتمالش زیاد است اما چون باید دعوت نامه بیاید تا ما ببینیم دستور جلسه چیست. اما به هر حال احتمال مطرح شدن دارد.

*به باور بسیاری کاهش فشارهای حداکثری و تحریم ها از جمله آزادسازی بخش‌هایی از منابع مالی ایران در تغییر نگاه مخالفان این لوایح می تواند تاثیرگذار باشد، از نگاه شما چطور؟

این مسئله در جایگاه خود قابل بررسی است اما بحث تعهد در برابر تعهد مطرح است یعنی وقتی تحریم ها کاهش پیدا کند و از بین برود طبیعتاً مسئله هسته ای هم حل می شود و ایران نیز به تعهدات برجامی خود باز می گردد در واقع اوضاع به سمتی می رود که قبل از پایان توافق برجام حکمفرما بود.

بنابراین این مسئله به عملکرد آقای بایدن و آمریکا بستگی دارد که طبق قول هایی که داده به برجام باز می‌گردد و تحریم های غیرقانونی که ترامپ به صورت یکجانبه علیه ایران تحمیل کرد را بر می‌دارد در مقابل ایران نیز تعهداتش را که تا حدودی کاهش داده، به حالت و شرایط اولیه خود باز می گردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.