کمک ربات‌‌های ایران‌ساخت به بیماران

شرکت‌های دانش‌بنیان گوناگونی در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که با ورود به حوزه فناوری‌های رباتیک، توانسته‌اند نیاز صنعت پزشکی را تامین کنند.

یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه تجهیزات رباتیک و الکترونیک، توانسته است با ساخت ربات کمک پزشکی ایران‌ساخت، در ارتقای سلامت بیماران از یک سو و کادر پزشکی از سوی دیگر، راهگشا باشد.

علی قره خانی مدیرعامل شرکت رویال توسعه پایدار، تامین نیازهای فناورانه در حوزه کنترل و رباتیک با فناوری بومی و تولیدات ایران‌ساخت را محور اصلی فعالیت شرکت عنوان کرد و گفت: در این شرکت فناور، ضمن بومی‌سازی تجهیزات حوزه‌های الکترونیک و چاپی، ربات‌های پزشکی در نسل‌های گوناگون عرضه شده است که در ارائه خدمات بهتر به بیماران و حفظ سلامت کادر درمان نقش‌آفرینی می‌کند.

این فعال فناور با بیان این‌که ربات‌ پزشکی ایران‌ساخت ارائه راه‌کارهای نوآورانه در ارائه خدمت به بیماران را دنبال می‌کند، ادامه داد: ربات پزشکی ایران‌ساخت، برای ارائه خدمت به حوزه درمان به ویژه در دوران کرونا نقشی اثربخش ایفا کرده است. به طوری‌که با کاهش تماس‌ها و حضور کادر درمانی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر، عملکردی قابل قبول را در محیط‌های بیمارستانی یا سیر محیط‌هایی که امکان حضور نیروی انسانی ممکن نیست، ارائه می‌کند.

ویژگی‌های نوآورانه و ارتقای سلامت

قره خانی، به استفاده از حسگرهای اندازه‌گیری علائم حیاتی بیماران در ربات ایران‌ساخت اشاره کرد و گفت: این محصول همچنین  از امکان برقراری ارتباط با پزشکان به کمک برقراری تماس تصویری و امکان حمل غذا و دارو به اتاق‌های گوناگون در هر مرحله از کارکرد ربات با وجود ساختار چند طبقه آن برخوردار است.

این فعال فناور، با بیان این‌که ربات‌های فعال در حوزه توان‌بخشی به بخشی جدایی‌ناپذیر از پزشکی تبدیل شده‌اند، افزود: با توجه به اهمیت بالای فناوری‌های نو در حوزه سلامت و توان‌بخشی، با استفاده از دانش فنی بومی و تخصص فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان، طیف وسیعی از ربات های توانبخشی را برای بازو، مچ و پا طراحی و تولید شده است و در حوزه پژوهش نیز در حوزه ساخت و بومی سازی ربات کارتزین، ربات های تحقیقاتی و صنعتی متنوعی گام برداشتیم.

وی با اشاره به استفاده از این ربات در بیمارستان‌های کشور با هزینه‌ای پایین‌تر از نمونه‌های خارجی گفت: این محصول ایران‌ساخت، ضمن برخورداری از ویژگی‌های بومی که آن را از دیگر محصولات مشابه متمایز می‌کند، با هزینه‌های به مراتب پایین‌تز از نمونه‌های مشابه خارجی تولید و عرضه می‌شود و ضمن جلوگیری از خروج ارز، می‌تواند نیاز حوزه سلامت را تامین کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.