اقدام اخیر نظامی آمریکا در سوریه چه بازتاب‌هایی داشت؟

دیوید اندلمن، تحلیل‌گر سی‌ان‌ان، در یادداشت خود با عنوان «ارسال پیام قاطع بایدن برای ایران»  معتقدست این حملات حاکی از آن است که جو بایدن برخلاف دو سلف خود، خط قرمز جدیدی را در خاورمیانه ترسیم کرده و با این حرکت نشان داد که آماده دفاع از آن است. او به سخنان جان کربی سخن‌گوی پنتاگون اشاره می‌کند که در پاسخ به خبرنگاران گفته بود این حملات امکانات این گروه‌ها، به ویژه کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا ، را هدف گرفته بود که نیروهای آمریکایی را مورد اصابت راکت‌های خود قرار می‌دهند.

به ادعای  او این سخنان پیامی هم خطاب به ایران داشت: این‌که کنترل نیروهای شبه‌نظامی هوادارش را که نیروهای غربی و بالاخص آمریکا را هدف قرار می‌دهند، در دست گیرد.

خط قرمزهای جدید

به باور اندلمن، این مسئله حکایت از آن دارد که بایدن آمادگی دارد هرگونه نقض این خط قرمز جدید را به سرعت پاسخ دهد. در واقع این اقدام بایدن نوعی فاصله گرفتن از الگوی پیشینیانش -دونالد ترامپ و باراک اوباما- است. دونالد ترامپ که در مورد قدرت نظامی آمریکا هیاهوی فراوانی به راه انداخته بود، به این بهانه از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران -که به دنبال محدود ساختن برنامه‌ هسته‌ای این کشور بود-  خارج شد که هیچ محدودیتی برای حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه ایجاد نکرده است. اما در مقابل، نیروهای آمریکایی در منطقه را به کم‌ترین تعداد از زمان جنگ عراق کاهش داد. اوباما هم در سوریه خط قرمزش را استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، اما با وجود حملات شیمیایی در سوریه اقدامی انجام نداد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «خط قرمزهای جدید بایدن در خاورمیانه» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.