واکنش پمپئو به رویکرد دولت بایدن برای بازگشت به برجام

مایک پمپئو روز شنبه در سومین روز این نشست که در اورلاندوی فلوریدا برگزار می‌شود، گفت: روزی که می‌خواستیم تحریم‌ها را اعمال کنیم، می‌گفتند شما نمی‌توانید جلوی ارسال پول نقد به ایران را بگیرید.

وی ادامه داد: ما این کار را کردیم و جنگی نشد. می‌گفتند اگر سفارت آمریکا را به قدس منتقل کنید، حوادث بدی رخ خواهد داد، اما این کار را انجام دادیم و باز هم جنگی در نگرفت.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه از منافع آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه دفاع کردیم، اظهار کرد: به ما گفتند نمی‌توانید اجازه دهید اسرائیل حقوق خود را داشته باشد و بر بلندی‌های جولان حاکمیت داشته باشد چرا که جنگ خواهد شد، ما این کار را کردیم و جنگی هم نشد.

پمپئو ادامه داد: به ما گفته شد نمی‌توانید صلحی بین کشورهای عربی و اسرائیل ایجاد کنید بدون اینکه غارتگری فلسطینیان را بپردازید، در این صورت جنگ جهانی سوم ایجاد خواهد شد. ما این کار را کردیم و توافق آبراهام (عادی سازی روابط) یک صلح واقعی را در خاورمیانه محقق ساخت.

وی با اشاره به رویکرد دولت بایدن برای بازگشت به توافق با ایران، اظهار کرد: به نظر می‌رسد تیم جدید از صلح با ایران حمایت می‌کنند که برای آمریکا و منطقه (خاورمیانه) یک فاجعه خواهد بود.

وزیر خارجه سابق آمریکا با یادآوری سفر خود به کره شمالی گفت: رئیس جمهوری ترامپ وقتی که مدیر سیا بودم، مرا به پیونگ یانگ فرستاد تا با کیم رهبر کره شمالی درباره آمادگی برای دیدار تاریخی سران در سنگاپور صحبت کنم. به یاد می‌آورید که ما در موقعیت خشم و آتش بودیم.

پمپئو افزود: ما این خشم و آتش را نه به سمت جنگ بلکه به سمت بازدارندگی بردیم. از زمان دو نشست سران در سنگاپور و هانوی، کره شمالی هیچ آزمایش موشک بالستیک و هیچ آزمایش سلاح اتمی نداشت. آزمایش به صفر رسید و این کاری بود که انجام دادیم. این یک سیاست خارجی واقعی است.

وی به آزادی سه زندانی آمریکایی در پیونگ یانگ هم اشاره کرد و ادامه داد: آمریکا اول یعنی هیچ‌گاه جنگجویانمان را فراموش نکنیم. هیچ افتخاری بیش از این وجود ندارد آمریکایی‌هایی همچون کشیش برانسون که در ترکیه برای مدت طولانی به ناحق بازداشت شده بود و همچنین بقایای سربازانمان را از کره شمالی بازگردانیم.

وزیر خارجه دولت ترامپ که در سه سال به روشنی ضدیت خود را با مردم ایران به نمایش گذاشت و به قول محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به وزیر نفرت مشهور شده بود، به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم اشاره کرد.

پمپئو گفت: قاسم سلیمانی این ژنرال ایرانی را به یاد می‌آورید که سعی داشت برای آمریکا دردسر ایجاد کند، او در حال انجام مأموریتی بود که به آمریکایی‌ها ضربه بزند و در چند قدمی آن بود.

وی با سخره گرفتن این جمله جو بایدن که «آمریکا بازگشته است»، گفت: به چه بازگشته است؟ بازگشت به ارسال طبق‌هایی از پول نقد به ایران تا آنها موشک بسازند و ما را تهدید کنند؟

وزیر خارجه ترامپ افزود: بازگشت به عذرخواهی هنگامی که ایرانی‌ها سربازان و ملوانان ما را به زانو در می‌آورند و اسلحه بالاسرشان گرفتند؟ بازگشت به اینکه رئیس جمهوری بایدن وقت‌کشی می‌کند تا خط لوله (نورد استریم۲) را به اروپا بکشند؟

پمپئو ادامه داد: بازگشت به اینکه آمریکا را در خطر قرار دهند؟ این چیزی نیست که ما بخواهیم به آن بازگردیم. ما باید جسورانه عمل کنیم و همیشه باید آمریکا را در اولویت نخست قرار دهیم. ما نمی‌خواهیم به توافقی با چین برگردیم که مشاغل آمریکایی را از بین می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.