نامه امیر کویت برای همتای قطری‌اش

وزیر خارجه کویت در راستای افزایش تحرکات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای رفع اختلاف با قطر با امیر قطر دیدار و نامه امیر کویت را تحویل او داد.

« تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، امروز (پنجشنبه) پیامی مکتوب از «نواف آل احمد الجابر الصباح»  امیر کویت در مورد روابط دو کشور و موضوعات مورد علاقه مشترک دریافت کرد.

دیوان امیری قطر در بیانیه‌ای تاکید کرد که تمیم بن حمد امروز میزبان احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه کویت  بود. امیر قطر در این دیدار نامه‌ای را از طرف امیر کویت تحویل گرفت که مربوط به روابط عمیق برادرانه دو کشور و ابزارهای حمایت و تقویت آن و موضوعات مورد علاقه مشترک بود.

در این بیانیه به جزئیات بیش‌تری از دیدار میان دو مقام قطری و کویتی اشاره نشده است.

در مقطع اخیر تحرکات در سطح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تحت نظارت کویت و در راستای رفع اختلاف میان این کشورها جریان دارد.

امیر کویت روز چهارشنبه هم نامه‌ای را به «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات فرستاد که «محمد بن راشد»  نخست وزیر این کشور و حاکم دبی آن را تحویل گرفت.

خبرگزاری امارات گفت که در این نامه کویت از مواضع امارات و اهتمام آن به همبستگی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تقویت روند کار شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس تمجید کرد.

«یک روز پیش نیز «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر پیام مکتوبی از «عبداللطیف الزیانی» همتای بحرینی خود دریافت کرد که طی آن وی خواستار آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه شده است.

این پیام وزیر خارجه بحرین را «وحید مبارک سیار» دستیار او در دیدار روز چهارشنبه (دیروز) با «سلطان المریخی» وزیر مشاور در امور خارجه قطر، تقدیم کرد.

وزیر خارجه بحرین در این پیام خود بار دیگر خواستار اعزام هیأت قطری به بحرین برای آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه درباره مسائل و موارد اختلافاتی دو طرف شده است.

این نخستین سفر یک مقام بحرینی به دوحه از زمان آشتی چهار کشور عربی (امارات، بحرین، مصر و عربستان) با قطر در ژانویه گذشته است.

پیشتر الزیانی گفته بود که قطر به دعوت منامه برای بررسی مسائل اختلافی پاسخ نداده است.

ژانویه گذشته نشست شورای همکاری خلیج فارس در شهر العُلا عربستان سعودی برگزار شد، نشستی که به آشتی قطر با چهار کشور عربی معروف شد.

چهار کشور عربی (عربستان، بحرین، امارات و مصر) پس از گذشت سه سال و نیم قطع رابطه با قطر، سرانجام در نشست العُلا با قطر توافقنامه آشتی امضا کردند.

کویت از ابتدای بروز اختلافات بین این کشورها با قطر، تلاش‌های خود برای میانجی‌گری جهت پایان دادن به این اختلافات را آغاز کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.