راهکار بایدن برای رقابت با چین

جو بایدن عصر سه‌شنبه در نشست خبری با حضور جاستین ترودو نخست وزیر کانادا که به صورت مجازی برگزار شد، نخستین دیدار دوجانبه را مثبت و پربار دانست و افزود: در این نشست درباره موضوعات مهم برای هر دو کشور بحث شد.

وی ادامه داد: هر دو کشور، کنترل کووید-۱۹ را در داخل و در سراسر جهان از اولویت اصلی خود می‌دانند و متعهد می‌شویم که برای جلوگیری از تهدیدهای بیولوژیکی در آینده با تقویت سازمان جهانی بهداشت همکاری کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از همکاری برای امنیت جهانی هم سخن گفت و اضافه کرد: ما متعهد شدیم در یک مشارکت جهانی در برابر گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین سایر موسسات چندجانبه برای شفافیت و تقویت هنجارهای جهانی همکاری داشته باشیم.

بایدن اظهار کرد: همچنین توافق کردیم در همکاری نزدیک برای تقویت امنیت و انعطاف پذیری زنجیره تامین باشیم و اطمینان یابیم که کانادا و ایالات متحده در حال بهبود اقتصادی قوی هستند که به نفع همه افراد و نه فقط بالادستی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: می‌دانیم که این همه‌گیری به طور مشابه بر همه افراد تأثیر نمی‌گذارد. همانطور که زنان با سرعت نگران کننده کار خود را در کار از دست می‌دهند، لاتین‌تبارها، سیاهان و بومیان و سایر اقلیت‌ها نیز آسیب دیده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: ما همچنین توافق کردیم که با استفاده از ابزارهای موجود، برای بهبود فراگیر شرکت‌های کوچک و متوسط با توجه به ​​توافقنامه تجاری خود، کار کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به لزوم مقابله با تغییرات آب و هوایی هم اشاره کرد و گفت: ما باید تا سال ۲۰۵۰ به نقطه صفر تولید کربن برسیم.

بایدن همچنین به تبعیض‌نژادی نظام‌مند و تعصب در نهادها و قوانین اشاره کرد و افزود: ارزش‌های دموکراسی به معنای ریشه‌یابی این چالش‌ها است.

وی تقویت همکاری با ناتو هم تاکید کرد و گفت من و نخست وزیر کانادا درباره تقویت امنیت فراآتلانتیک با همکاری متحدان ناتو بحث و گفت‌وگو کردیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه برای تقویت و نوسازی آمریکای شمالی هم توافق کردیم، افزود: ما درباره نگرانی در نیمکره ما و در سطح جهان شامل هماهنگی رویکردهایمان برای رقابت بهتر با چین و مقابله با تهدید علیه منافع و ارزشهای ما تبادل نظر کردیم.

بایدن همچنین خواستار آزادی دو تبعه زندانی در چین شد که به دنبال اقدام کانادا در اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا و دستگیری یکی از مدیران شرکت هوآوی صورت گرفت و افزود: تا زمانی که آنها با ایمنی به خانه‌هایشان برسند با کانادا کار خواهیم کرد و همچنین در برابر سوء استفده از حقوق جهانی و آزادی های دموکراتیک خواهیم ایستاد.

وی درباره فرار از مرز و همچنین تقویت پناهگاه‌های مهاجران سخن گفت.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.