اولین تماس خارجی بایدن برقرار شد

رهبران کانادا و آمریکا این تصمیم را در گفت‌وگوی تلفنی عصر جمعه خود اتخاذ و در این تماس همچنین بر همکاری برای مقابله با کرونا در آمریکای شمالی توافق کردند.

دفتر ترودو در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو رهبر توافق کردند ماه آینده دیدار کنند تا کار مهم تجدید دوستی عمیق و پایدار بین کانادا و آمریکا را پیش ببرند.

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای مجزا اعلام کرد دو طرف بر اهمیت استراتژیک روابط آمریکا و کانادا تاکید و درباره همکاری بر سر برنامه‌ای گسترده شامل مقابله با همه‌گیری کرونا و رسیدگی به تغییرات آب و هوایی رایزنی کردند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که بایدن و ترودو توافق کردند که در یک ماه آینده بار دیگر با یکدیگر گفت‌وگو کنند اما اشاره‌ای به برنامه‌ای برای دیدار نکرد.

ترودو که مشتاقانه از روی کار آمدن بایدن در آمریکا استقبال کرده، امیدوار است بعد از دوره ترامپ صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز کند. او اولین رهبر خارجی است که بعد از تحلیف بایدن در روز چهارشنبه با وی گفت‌وگو کرده است.

پیشتر و بعد از تحلیف بایدن، ترودو در بیانیه‌ای اظهار داشت: کانادا و آمریکا «همزمان که با بیماری کووید-۱۹ مبارزه می‌کنیم، همکاری را ادامه خواهیم داد و از بهبود وضعیت اقتصادی پایدار حمایت می‌کنیم و وضعیت را برای همه بهتر خواهیم کرد.»

وی افزود: «ما همچنین برای پیشبرد اقدامات اقلیمی و رشد واضح اقتصادی، ترویج فراگیری و تنوع و ایجاد مشاغل و فرصت‌های مناسب برای طبقه متوسط مردمانمان ضمن مشارکت در دموکراسی، صلح و امنیت در داخل و در جهان، با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.»

«جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا هم روز سه‌شنبه در اظهاراتی در پارلمان کشورش گفته بود: «ما منتظر ریاست‌جمهوری بایدن هستیم و با توجه به ریاستمان در گروه ۲۰، ما فوراً همکاری با یکدیگر را آغاز خواهیم کرد. ما یک برنامه کار مشترک و قوی داریم که شامل چندجانبه‌گرایی مؤثر که هر دو طرف خواستار آن هستند، تغییرات اقلیمی و تحولات دیجیتالی و طبیعی و فراگیری اجتماعی می‌باشد.»

بایدن روز چهارشنبه به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد و رسماً رئیس‌جمهور این کشور شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.