علت ریزش شاخص بورس چیست؟

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ۷۴۸۷ واحد عقب نشست و به رقم یک میلیون و ۱۲۳ هزار و ۳۹۵ واحد رسید.  گرچه شاخص کل با معیار هموزن ۹۳۲ واحد رشد کرد و به رقم ۴۳۸ هزار و ۹۶۶ واحد رسید.

ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس به رقم ۳۵ هزار و ۱۴۹ میلیارد تومان رسید که این خود یک رکورد محسوب میشد.  همچنین انتشار اوراق مرابحه آن در فرابورس باعث ثبت این رقم شد.

روز چهارشنبه ارزش روز شرکت‌های بورس به بیش از ۴ میلیون و ۹۲۴ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۶ میلیارد اوراق و حق تقدم و سهام در قالب ۶۹۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای بانک پارسیان، پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه تبریز بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه و شستا و نیز ملی مس ۴ شرکت غول پیکر بورسی باعث ریزش شاخص شدند.

نمادهای پرتراکنش شامل پالایش نفت اصفهان، پالایشنفت بندرعباس، ملی مس ایران، لیزینگ پارسیان، پالایش نفت تهران و سرمایه گذاری سیمان تأمین بودند.

با این حال باید در نظر داشت که بورس در بهمن ماه رشدی ٨٠ هزار واحدی را تجربه کرد. بر این اساس برخی کارشناسان با استقبال از کاهش دامنه نوسان این اتفاقات را مثبت دانستند.

عمیدی ،کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص به ایرنا گفت: با توجه به اینکه در آخرین روز معاملاتی دی ماه شاخص کل در سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد قرار داشت می توان گفت در بهمن ماه شاخص کل رشد حدود ٨٠ هزار واحدی را تجربه کرد.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات انجام شده در ریاست سازمان بورس، برنامه و تصمیمات اتخاذ شده توسط وی می توان شاهد اثرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آنها در بازار باشیم.  

با این حال بازار سرمایه تحت‌تاثیر عوامل سیاسی قرار دارد. 

سد مقاومتی کجاست؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه نیز پیش‌بینی کرده است : بازار سهام در یک ماه باقی مانده تا پایان سال حرکتی صعودی خواهد داشت و شاخص کل به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خواهد رسید، هرچند ممکن است بعد از رسیدن شاخص کل به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دوباره روند نزولی بورس آغاز شود.

با این حال فردا روز مهمی برای بازار سرمایه تلقی می‌شود.بایدن سخنرانی متفاوت از انتظارات درباره برجام داشت و نوسان بازار فردا نوسانی تعیین کننده است. 

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرآنلاین علت ریزش شاخص را انتظار بازار برای مشخص شدن ابهامات سیاسی دانست و گفت: تا شوک سیاسی برجام برطرف نشود بازار به همین صورت ادامه خواهد داد. البته رهبری گفته که اگر تحریم‌ها برداشته نشود از برجام خارج خواهیم شد و تا ۵ اسفند هم مهلت داده شده است.

وی افزود: با این حال بازار از ۱۰ اسفند که هم تکلیف بودجه و هم برجام مشخص میشود، وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تغییر دامنه نوسان را یک عامل بازدارنده از ریزش بیشتر دانست و گفت: اگر دامنه نوسان در منفی ۵ نوسان میکرد شاخص بیش از ۲ و نیم برابر رقم فعلی کاهش پیدا میکرد.

صفاری اظهار کرد: دلیل حجم بالای معاملات این است که قیمت ها جذاب شده است. درواقع قیمت‌ها آنقدر پایین آمده که بهترین فرصت را برای ورود به بازار و خرید ایجاد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.