به گزارش خبرگزاری فرانس پرس؛ سران بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر معروف به گروه پنج ساحل روز دوشنبه با حضور ویدیوئی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، در نجامنا پایتخت چاد اجلاسی برگزار می کنند.

این نشست دو روزه یک سال پس از تقویت نیروهای ارتش فرانسه در ساحل، به منظور به عقب راندن شبه نظامیان وابسته به القاعده در این درگیری وحشیانه و درازمدت، برگزار می شود.

اما به رغم ادعاهای موفقیت ها و پیشرفت های نظامی، شبه نظامیان هنوز هم بر بخش های گسترده منطقه ساحل تسلط دارند و بدون وقفه به نیروهای دولتی حمله می کنند. تنها شش صلح بان سازمان ملل متحده در سال جاری (۲۰۲۱) در مالی کشته شده اند و فرانسه پنج نظامی خود را از دسامبر از دست داده است.

این گروه شبه نظامی از سال ۲۰۲۱ هم زمان با شورش جدایی خواهان طوارق که بعدا تحت تسلط شبه نظامیان تکفیری وابسته به القاعده و داعش قرار گرفت، در شمال مالی تشکیل شد. با وجود مداخله نظامی فرانسه در این منطقه برای ریشه کن کردن شبه نظامیان، اما این نیروها خود را از شمال به مرکز مالی و سپس بورکینافاسو و نیجر انتقال دادند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد؛ در جریان این درگیری ها هزاران نظامی و غیرنظامی جان خود را از دست داده و بیش از دو میلون نفر آواره شده اند.

این آمار وحشتناک به این تصور دامن زده که این نیروهای تکفیری تنها از راه ها و ابزار نظامی قابل شکست داده شدن نیستند.

ژین هروکل جزکل مدیر اندیشکده گروه بین المللی بحران به فرانس پرس گفت که مداخله سنتی نظامی نتوانسته ضربه قاطعی به این گروه وارد کند. زیرا این شبه نظامیان توانایی عقب نشینی، دور زدن نیروها و ادامه حملات را دارند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه خواستار اوج گیری واکنش دیپلماتیک، سیاسی و توسعه ایی در واکنش به شرایط این منطقه شد.

ارتش فرانسه سال گذشته (۲۰۲۰) در پی افزایش شمار نیروهایش در ساحل از ۴۵۰۰ به ۵۱۰۰ تن، به رشته موفقیت های آشکار نظامی مانند نابود کردن عبدالمک دروکدال (ابومصعب عبدالودود) فرمانده القاعده در مغرب و شمال آفریقا و فرمانده نظامی گروه دیگر وابسته به القاعده به دست آورد. اما شمار تلفات رزمی فرانسه در ادامه این حملات به ۵۰ تن رسید که موجب توجه و بررسی دقیق هزینه و فایده این عملیات شد.

فرانسه به رغم شایعات همیشگی، قرار نیست نیروهای خود را از این منطقه خارج کند، بلکه برای کاهش فشار به جذب حمایت نظامی از شریکان اروپایی خود از طریق کار گروه تاکوبه امیدوار است که به مالی در مبارزه با نیروهای تکفیری کمک می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.