بوریس جانسون روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت که ۹ روز دیگر (۴ اسفند) نقشه راه خروج انگلیس از محدودیت های کرونایی را تشریح خواهد کرد. بازگشایی مدارس در اولویت نخست و سپس از سرگیری فعالیت خرده فروشی‌ها در سیاهه راهبرد دولت قرار دارد که قرار است با جان میلیون‌ها انگلیسی قمار کند.

جانسون با بیان اینکه تلاش خواهد کرد تا حد ممکن جزئیات طرحش را تشریح کند، افزود:‌ باید روند شیوع بیماری را به دقت زیر نظر داشت تا بار دیگر در موقعیت عقب نشینی قرار نگیریم. او که در کارخانه ساخت واکسن نواوکس در منطقه بیلینگهام انگلیس سخن می‌گفت بیان داشت که در کل نسبت به بهبود اوضاع امیدوار است و این مساله را پنهان نمی‌کند. «اما باید محتاط باشیم.»

او در حالی این مطلب را بیان کرد که «رابرت هالفون» رئیس کمیته پارلمانی انگلیس در امور آموزشی نسبت به تعلل دولت درباره بازگشایی مدارس هشدار داد و گفت که دانش‌آموزان کشور دچار نوعی فقر آموزشی شده‌اند. این قانون‌گذار انگلیسی خواستار بازگشایی سریع‌تر و افزایش ساعات فعالیت مدارس شد تا دانش‌آموزان بتوانند درس‌های عقب مانده را جبران کنند.

مدارس انگلیس از تعطیلات کریسمس سال گذشته میلادی تاکنون تعطیل بوده‌ و به صورت مجازی فعالیت کرده‌اند.

جانسون پیشتر گفته بود که زودتر از ۸ مارس (۱۸ اسفند) مدارس را بازگشایی نخواهد کرد. پروفسور «نیل فرگوسن» یکی از اعضای گروه مشاوران دولت در رابطه با تهدید ناشی از ویروس‌های جدید و نوظهور تنفسی می‌گوید که هر ۱۷ روز آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس نصف می‌شود. به این ترتیب او معتقد است که اگر اوضاع به همین روال پیش برود شاید کشور در موقعیتی باشد که مدارس بازگشایی شوند.

گزارش‌ها حاکیست که آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس به لطف قرنطینه سراسری در این کشور کمی کاهش یافته است. بر اساس یافته های دفتر آمارهای ملی انگلیس، نرخ ابتلا از یک در ۶۵ نفر در بازه زمانی ۵ تا ۱۱ بهمن، به یک در ۸۰ نفر در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۸ بهمن رسیده است. با این حال آمار ابتلا در پایتخت انگلیس همچنان رکورد می‌زند و از هر ۶۰ نفر یک نفر به کرونا مبتلا است.

جرمی هانت وزیر بهداشت پیشین انگلیس هشدار داده که هرگونه کاهش زودهنگام محدودیت‌ها پیامدهای جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. او معتقد است که دولت باید زمانی محدودیت‌ها را کاهش دهد که آمار مبتلایان در روز به زیر یک هزار نفر برسد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که آمار مبتلایان کرونایی در انگلیس تا ۸ ماه دیگر هم به زیر یک هزار نفر نمی‌رسد.

هانت معتقد است که شیوع گونه خطرناک کرونا، ریسک هرگونه شتابزدگی را بالا برده است. وی در گفت‌وگو با نشریه گاردین بیان داشت: باید درک کنیم که اوضاع از ابتدای شیوع کرونا تغییر کرده و نباید اشتباهی را که سال گذشته مرتکب شدیم و گمان کردیم که موج جدیدی در کار نخواهد بود، تکرار کنیم.

او می‌گوید که بحران اقتصادی کشور را درک کرده، اما برای او در کسوت رئیس کمیته پارلمانی بهداشت ضرورت دارد که آمار مبتلایان به کرونا به زیر یک هزار نفر در روز برسد.

اما جانشین او، مت هنکاک نگاه دیگری به این مقوله دارد و معتقد است که باید برای زندگی در جوار کرونا مهیا شد. او در گفت وگو با نشریه دیلی‌تلگراف که امروز (شنبه) منتشر شد ابراز امیدواری کرده که تا پایان امسال (میلادی) واکسن و داروهایی برای درمان کرونا کشف که از وضعیت همه‌گیری به یک بیماری قابل علاج تبدیل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.