واکسن کرونا از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی کند

این متخصصان به وزرای کابینه بریتانیا گفته‌اند: نخستین واکسنی که مطابق با مقررات باشد، تنها تا حدی موثر خواهد بود.

یک منبع موثق به نشریه "تایمز" گفته است زمانی که واکسن کرونا در اختیار عموم گذاشته شود، کشور باید با احتیاط عمل کند زیرا مایه‌کوبی‌های اولیه مصونیت نمی‌دهند.

دانشمندان می‌گویند: به نظر می‌رسد که نتیجه محتمل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، یافتن یک یا دو دوز واکسنی است که از شدت عوارض بیماری بکاهد.

مقرراتی چون حفظ فاصله‌گیری در اجتماع  باید با عرضه واکسن همچنان ادامه یابد تا روند سرایت عفونت کرونا کنترل شود

روز سه‌شنبه، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در بازدید از یک مرکز تولید واکسن در آکسفوردشایر گفت: دانشمندان برجسته در آکسفوردشایر و سراسر بریتانیا در صدر تلاش‌های جهانی برای تولید یک واکسن امن هستند که ویروس کرونا را شکست دهد. اگر یکی از این واکسن‌ها موفقیت‌آمیز باشد، باید آماده توزیع هرچه سریع‌تر آن در میان شهروندان بریتانیا باشیم.

روز دوشنبه نیز "کریس ویتی"، مشاور علمی ارشد دولت انگلیس گفت: علم به موقع خود به نجاتمان خواهد آمد.

اما دانشمندان علوم پزشکی در این مطالعه هشدار داده‌اند که واکسن، "نوشدارویی" برای شکست ویروس کرونا که همچنان شیوع دارد، نیست.

هرچند منافع واکسن شامل کاهش خطر در مبتلایان و عوارض ناشی از کووید-۱۹ است اما مایه‌کوبی واکسن به معنی بازگشت به زندگی عادی نخواهد بود.

ویتی گفت که در مقایسه با واکسن آنفلوآنزا، واکسن کرونا احتمالا تنها میان ۴۰ تا ۶۰ درصد موثر خواهد بود.

تیم دانشمندان آکسفورد که در حال تولید واکسن هستند، می‌گویند هدفشان ایجاد ۵۰ درصد مصونیت در مقابل ویروس کروناست.

در عین حال، دانشمندان معتقدند که واکسن ابزار ارزشمندی برای نصف کردن خطر ابتلا به ویروس است. 

تولیدکنندگان واکسن کرونا می‌گویند که هدفشان عرضه واکسن در نیمه نخست سال آینده است.

دکتر "چارلی وِلِر"، رئیس بخش واکسن بنیاد "وِلکام" نیز می‌گوید: مقرراتی چون حفظ فاصله‌گیری در اجتماع  باید با عرضه واکسن همچنان ادامه یابد تا روند سرایت عفونت کرونا کنترل شود.

دکتر ولر به نشریه تایمز گفت: ما باید انتظارات مردم را در مقابل قابلیت نخستین واکسن‌ها مدیریت کنیم.

هرچند منافع واکسن شامل کاهش خطر در مبتلایان و عوارض ناشی از کووید-۱۹ است اما مایه‌کوبی واکسن به معنی بازگشت به زندگی عادی نخواهد بود

تصور کلی بر این است که مردم یک ماه پس از مایه‌کوبی نخستین واکسن، به واکسن یادآوری دیگری نیازمندند. با توجه به سیستم ایمنی بدن فرد، برخی باید دو واکسن کاملا متفاوت مایه‌کوبی کنند.

در هفته‌ای که گذشت فاش شد که متخصصان انگلیسی قصد دارند در اوایل سال آینده در یک رشته "آزمایش‌های چالشی"، واکسن حاوی ویروس کرونا را به داوطلبان سالم تزریق کنند. 

نشریه فایننشال تایمز گزارش داده است که به داوطلبان، نخست واکسن کرونا و سپس یک دوز چالشی کووید-۱۹ مایه‌کوبی خواهد شد. 

به نوشته روزنامه ایندیپندنت - چاپ انگلیس، آزمایش‌های چالشی پیش‌تر در مورد واکسن مالاریا، حصبه و آنفلوآنزا انجام شده است اما برخلاف آن بیماری‌ها، هنوز هیچ درمان تثبیت شده‌ای برای کووید-۱۹ وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.