۳ عامل اثرگذار بر رشد شاخص بورس

در حالی که شاخص کل بورس تهران هفته سوم بهمن ماه و پس از یک فراز و نشیب ۱۰ ماهه، در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار گرفت، بسیاری از تحلیلگران بنیادی قیمت‌های فعلی سهام را ارزنده و مناسب سرمایه‌گذاری می‌دانند.

به عقیده این کارشناسان اکنون معیارهای مختلفی برای ارزنده بودن سهام بورسی وجود دارد و شرایط به نحوی است که می‌توان گفت بازار آماده یک حرکت جدید است.

اما در چنین شرایطی عناصر مهم تصمیم‌گیری در خصوص داد و ستد سهام و سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟ «حسین بوستانی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت‌های درج شده در تابلوی معاملات بورس و فرابورس، بسیار پایین‌تر از سطح ارزندگی قرار دارند، گفت: این روزها سهام شرکت‌های بورسی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند و نباید موقعیت‌های خوبی که ایجاد شده را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه تورم، تغییرات نرخ ارز و قیمت جهانی کامودیتی‌ها سه فاکتور مهم تصمیم‌گیری بر اساس تحلیل بنیادی هستند، افزود: تورم، شاخص سنجش افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است. روند سطح عمومی قیمت‌ها یا تورم به هر میزانی افزایشی شود، محصولات و خدمات تولیدی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه نیز گرانتر عرضه  و در نتیجه درآمد شرکت‌ها افزایشی و حاشیه سود بیشتری برای آنها ایجاد می‌شود. این نکته را باید مدنظر قرار دهیم تورم به خودی خود برای مردم و اقتصاد کشور مناسب نیست اما در سوددهی شرکت‌ها عامل تاثیرگذار است. البته تجربه نشان داده کاهش تورم هم در صورتی که با افزایش فروش صورت پذیرد باز هم برای بورس شکوفایی به هم می‌آورد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تورم یکی از فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر روی شاخص بورس است. براساس آمارها آخرین رقم تورم نقطه به نقطه ۴۶.۲ درصد اعلام شده و تورم دی ماه نیز نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد رشد داشته است. بنابراین شرکت‌ها به طور مداوم محصولات خود را گرانتر می‌فروشند و در نتیجه سودآوری پایداری دارند و این موضوع در گزارش ماهانه آتی تولید و فروش آنها نمایان می‌شود. البته این نکته را مد نظر قرار دهیم در صورت افت شدید تورم اگر شرکت‌ها بتوانند فروش مقداری خود را گسترش دهند باز هم شرایط مناسبی خواهند داشت.

وی فاکتور دیگر اثر گذار بر بازار سرمایه را تغییرات نرخ ارز دانست و گفت: همواره افزایش نرخ دلار باعث رشد قیمت‌ها می‌شود. برخی از شرکت‌های بورسی واردکننده محصولات هستند و برخی دیگر صادرکننده و رشد نرخ دلار برای شرکت‌های صادرکننده مناسب ارزیابی می‌شود. اما با این حال محصولات شرکت‌های واردکننده هم با افزایش قیمت و حاشیه سود مناسب همراه می‌شود. از طرفی با افزایش نرخ دلار، ارزش جایگزینی (تجدید ارزیابی از محل دارایی‌ها) نیز روندی صعودی خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به فاکتورهای اقتصادی کشور، اگر خوش بینانه فرض کنیم نرخ ارز روند افزایشی نداشته باشد، نهایتا با ثابت و یا با کاهش بسیار محدود همراه می‌شود. بنابراین سمت و سوی یکی دیگر از فاکتورهای مهم بنیادی برای تصمیم‌گیری به نفع بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه موضوع مهم دیگر موثر بر بازار سرمایه را قیمت جهانی کالا ها به ویژه کامودیتی‌ها دانست و ادامه داد: کامودیتی‌ها کالاهای پایه یا اساسی هستند. نفت و مشتقات نفتی، محصولات فلزی مانند طلا، مس، روی  و ... کامودیتی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد شرکت‌های  حاضر در بورس کشور یا به صورت مستقیم و یا از طریق هلدینگ‌ها به بازار کامودیتی‌ها متصل هستند، افزود: طی ۴ ماه گذشته نفت با ۷۰ درصد افزایش به محدوده ۶۱.۳ دلار رسید، مس در این بازه زمانی ۲۳ درصد رشد کرد و به ۸۲۴۵ دلار رسید. روی نیز با ۸ درصد رشد به محدوده ۲۵۵۰ دلار و سایر مشتقات نفتی از جمله متانول با ۶۵ درصد رشد به ۳۳۰ دلار رسید.  

بوستانی ادامه داد: روند رشد قیمت کامودیتی‌ها و پیش‌بینی‌ها از بازارهای جهانی حاکی از سودآوری شرکت‌ها و هلدینگ‌های کامودیتی‌محور است و با در نظر گرفتن این سه فاکتور بنیادی یعنی تورم، تغییرات نرخ ارز و قیمت جهانی کالاها، ارزش سهام شرکت‌های بورسی ارزنده و اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری بورسی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.