آمریکا: مذاکرات مربوط به ایران را علنی نمی‌کنیم

 ند پرایس روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود این مطلب را در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدای اسفندماه با توجه به اظهارات مقامات ایران مبنی بر بسته شدن پنجره مطرح کرد.

وی اظهار کرد: ما این اظهار نظر تهران را شنیدیم، اما موضع ما این است که از علنی کردن مسایل مذاکراتی خودداری کنیم.

پرایس افزود: نمی‌خواهم در اینجا بخشی از آنچه که روی میز است را منتشر کنم که یکی از دلایل آن این است که ما در حال رایزنی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره هستیم.

وی ادامه داد: ما اطمینان می‌دهیم که مسیر خودمان را خواهیم رفت. تنها چیزی که احساس می‌کنیم این است که ما یک رویکرد هماهنگ در این چالش فوری انکارناپذیر در تعامل با ایرانی‌ها داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: هفته گذشته بود که آنتونی بلینکن با سه کشور اروپایی صحبت کرد و ما محورهای مذاکرات را مطرح کردیم که مساله ایران مهم‌ترین موضوع این گفت‎‌وگوها بود. پیشنهاد ما همچنان روی میز است که اگر ایران به طور کامل به اجرای تعهدات خود پایبند شود، آمریکا هم آماده پیمودن مسیر دیپلماسی است تا به تعامل دوباره تحت برجام بازگردد.

پرایس خاطرنشان کرد: مطابق همین چشم‌انداز هم در حال رایزنی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اورانیوم جامد در ایران هم گفت من نمی‌خواهم حداقل درباره گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) صحبت کنم که هنوز آن را دیده‌ام. لازم است شما را برای آگاهی از جزئیات یافته‌های آنها به آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای ارجاع دهم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: اما به طور کلی همه آنچه را که ما در مورد رفتارهای ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر گفته‌ایم تکرار کنم که ایران در حال دورتر شدن از برجام است.

پرایس ادامه داد: این اضطراری است که ما در تماس نزدیک با متحدان و شرکای درباره این چالش هستیم و با اعضای کنگره هم رایزنی می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که رویکردی هماهنگ نسبت به ایران داریم که بیشترین شانس موفقیت را دارد.

وی اضافه کرد: اکنون کاملا واضح است که ما همچنان به ایران اصرار می‌ورزیم که مطابقت کامل با برجام را از سر بگیرد، ما این کار را ادامه می‌دهیم زیرا برای ما مسیر دیپلماسی را باز خواهد کرد و مطمئنا امیدواریم که بتوانیم برای حل آنچه که فکر می‌کنیم اضطراری است، مسیر دیپلماسی را دنبال کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.