سردار جلالی: دفاع، مرد و زن ندارد

مراسم تکریم زنان فعال در عرصه پدافند غیرعامل با حضور رئیس و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور به مناسب سالروز میلاد با سعادت فاطمه زهرا(س) برگزار شد. در این مراسم که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به صورت محدود در محل و ویدئوکنفرانس در سطح استان‌ها برگزار شد جمعی از زنان فرهیخته و فعال در عرصه دانشگاهی، اجرایی و دفاعی حضور داشتند.

سردار غلامرضا جلالی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرم و وطن و تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: موضوع زن در انقلاب اسلامی بسیار ویژه و دقیق است و امام راحل و رهبری معظم انقلاب، تلاش بسیاری کردند تا زنگارهای سنتی را از چهره زن بزدایند و کرامتی را که اسلام به آن بخشیده است احیا  کنند.

سردار جلالی توضیح داد: در حالی که در تمدن غربی نگاه به زنان با ادعای تساوی حقوق زن و مرد به‌دنبال تضییع حقوق آنان و بهره‌کشی است و یا به دنبال استفاده ابزاری، تجاری و کالایی از زنان هستند این انقلاب اسلامی بود که بر مبنای کرامت‌بخشی هویت جدیدی برای زنان تعریف کرد. در مکتب امامین انقلاب «الگوی زن ایرانی مسلمان» در برابر نگاه های متحجرانه از یک سو و نگاه های لیبرال غربی از سوی دیگر قرار می گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امام راحل در مورد زن یک نگاه وسیع و دقیقی داشتند که به احیای نقش زن در جامعه اسلامی منجر شد، گفت: از نظر امام خمینی (ره) زن و مرد در انقلاب تکلیف مساوی اما نقش‌هایی متفاوت داشتند. 

وی ادامه داد: امروز جایگاه زن، خانواده و حجاب موضوعات ثابتی است که دشمن همواره در توطئه‌های خود علیه ملت ایران بر روی آن متمرکز شده است. بنابراین برای مبارزه با دشمنی‌ها و تبلیغات منفی در مورد نقش زن در نظام اسلامی نیازمند یک استراتژی توانمند هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه دشمن و برخی ایادی داخلی آن در تلاش هستند تا الگوی زن غربی را جایگزین الگوی زن مسلمان ایرانی کنند، افزود: اینکه برخی به هر طریق تلاش دارند تا سند 2030 را در ایران اجرایی کنند به همین دلیل است که نسل آتی نسلی مقاوم و دارای توان ایستادگی و اراده برای مقابله با دشمن نباشد.

سردار جلالی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در زمینه احیای جایگاه و کرامت زنان کارنامه درخشانی دارد، تصریح کرد: اکنون عرصه‌های جدیدی برای زنان ترسیم و گشوده شده است. آمار بالای زنان تحصیل‌کرده، پذیرش بالای دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها، آمار بالای پزشکان زن، افزایش نقش زنان در سطوح مدیریتی کشور و ... از جمله دستاوردها و نشانه‌هایی است که مهر تایید بر کارنامه موفق جمهوری اسلامی می زند. این نشان می‌دهد که با تمام کارشکنی‌ها و دشمنی‌ها راهبرد امام راحل و مقام معظم رهبری بسیار موثر و کارآمد بوده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نقش زنان در پدافند غیرعامل پرداخت و توضیح داد: موضوع پدافند غیرعامل در ذات خود موضوعی فطری است در واقع نوعی از دفاع است که اگرچه سلاح در آن بکار گرفته نمی‌شود ولی می‌تواند مکمل و یکپارچه‌کننده دفاع باشد.

سردار جلالی با بیان اینکه در سازمان پدافند غیرعامل کشور با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به‌دنبال بی‌اثر کردن تهدیدات بر زیرساخت‌های حیاتی و سرمایه‌های کشور هستیم، توضیح داد: این دارایی‌ها از زیرساخت ها تا سرمایه های معنوی را شامل می‌شود. 

وی با بیان اینکه با هر تهدید باید با تخصص و گرایش خاص برخورد کرد، گفت: اگر دفاع را یک وظیفه بدانیم مرد و زن هر دو تکلیف دارند ولی نقش‌هایشان متفاوت است. در این میان برخی نقش زنان در دفاع واجب و غیرقابل جایگزین است. برای مثال نقش تربیت کودکان و آینده‌سازی یک نسل را هیچکس غیر از زن و مادر نمی‌تواند به درستی ایفا کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: همچنین در مسئله مقابله با کرونا تقریبا اکثر متخصصان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که رویکرد بهداشتی در اولویت است و تنها این رویکرد می‌تواند مشکل کرونا را حل کند و درمان در اولویت آخر قرار دارد. رعایت بهداشت نیز چیزی جز تقویت سبک زندگی سلامت محور نیست.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت از جنس تربیت در خانواده است که بسیار در دین مبین اسلام بر آن تاکید شده است، تصریح کرد: بنابراین اگر بدنبال یک پدافند غیرعامل کارآمد در حوزه مقابله با تهدیدات زیستی هستیم باید در مورد نقش زنان یک باز تعریف جدی انجام دهیم. چون اجرای سبک زندگی اسلامی و رعایت بهداشت در خانواده برعهده مادران به عنوان محور خانواده است.

وی با بیان اینکه من معتقدم اساسی‌ترین نقشی که می‌توان در پدافند زیستی شکل داد نقش زنان در خانواده است، گفت: از ابتدا، فرزند، سبک زندگی را در خانواده می‌آموزد و آن را به‌عنوان یک میراث همواره در طول حیات با خود به همراه دارد.

وی با بیان اینکه جامعه آماده مبتنی بر خانواده آماده است، تصریح کرد: هسته اول اجتماع، خانواده است که باید از مهارت و قابلیت دفاع از خود در برابر شرایط اضطراری برخوردار باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حوزه اقتصادی نیز این زنان هستند که الگوی مصرف را تعیین می‌کنند، تصریح کرد: شرایط اقتصادی خانواده‌ها را زنان تنظیم می‌کنند و آنان هستند که رفتار خانواده را در جنگ اقتصادی شکل خواهد داد. 

وی با بیان اینکه دفاع، مرد و زن ندارد، تصریح کرد: در پدافند غیرعامل به یک معنا نقش زنان بیشتر از مردان است. زیرا نقشی زیربنایی و نهادین دارند. ما باید این نقش‌ها را شناسایی و استخراج کرده و آنها را با ظرفیت های زنان متناسب‌سازی کنیم سپس آموزش‌های متناسب را در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه دهیم. به این طریق، نسلی از زنان توانمند خواهیم داشت که در صورت بروز تهدیدات، می‌توانند به سایر اقشار جامعه در دفاع کمک کنند. 

در انتهای این مراسم ضمن تجلیل از مقام والای شهید مدافع حرم شهید انصاری با حضور خانواده و فرزندان این شهید از تعدادی از زنان فعال در عرصه پدافند غیرعامل با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.