عباس عبدی روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در بخشی از گفتگوی نوروزی که با خبرآنلاین داشت درباره کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت، گفت: در مورد اعتماد عمومی، مطالعات و پژوهش های مفصلی انجام شده است. همه آنها بدون استثنا نشان می دهند که میزان اعتماد عمومی مردم به حکومت و نهادهای ذیل حکومت به نسبت پایین است، بنابراین بزرگترین سرمایه انقلاب در حال تحلیل رفتن است و هیچ راهی جز بازسازی اعتماد وجود ندارد.

او ادامه داد: اعتماد را با دو اقدام می توان بازسازی کرد: نخست اینکه دولت و به معنای دقیق حکومت، کارآمد عمل کند. گرچه نمی‌دانم امکان چنین چیزی هست یا خیر چون عملا تجربه گذشته نشان داده که بدون اتکا به مردم نمی تواند این کار صورت گیرد .

این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب گفت: دوم  اینکه باید بازگشت به مردم کرد؛ منظورم از مردم؛ همه مردم ایران است که حق مشارکت در اداره امور را بدون قید و شرط داشته باشند و بتوانند بدون هرگونه تبعیضی نمایندگانشان را داشته باشند. این نقطه شروع برای آغاز بازسازی؛ اعتماد در جامعه ایران است.

عبدی درباره نقش احزاب در این کاهش اعتماد عمومی نیز گفت: احزاب سیاسی در ایران جدا از حکومت تعریف نمی شوند، به هر میزانی که حکومت بسته عمل کند، احزابش هم بسته‌تر رفتار می‌کنند. ولی در این میان به نظرم گام اول را باید حکومت بردارد و احزاب هم باید به تبع آن، خودشان را با مقتضیات زمان و خواست مردم هماهنگ کنند. احزاب هم در شکل گیری این وضعیت نقش داشتند ولی نقش آنها بیش از اینکه مستقل باشد به نظرم تابع نقش حکومت بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.