نماینده مخالف بودجه: نباید پای بودجه‌ای را مُهر بزنیم که تورم‌زا است

محسن زنگنه در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: برای بررسی بودجه باید با معیار صحبت شود نه اینکه صرفاً وارد بحث‌های سیاسی شویم.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاخص همپوشانی با اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب و برنامه ششم توسعه از جمله مواردی است که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت و همچنین اصلاح شده از سوی کمیسیون تلفیق مشاهده نمی‌شود زیرا چارچوب لایحه پیشنهاد شده تناسبی با اسناد یاد شده ندارد.

وی ادامه داد: نرخ نقدینگی باید دو هزار و ۸۰۰ باشد اما اکنون از ۳ هزار نیز گذشته است؛ باید پاسخ داده شود چه برنامه‌ای برای جلوگیری از نقدینگی داریم و همچنین مسئله بیکاری، اشتغال و … نیز چطور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

زنگنه افزود: اصلاح ساختاری بودجه نیز از دیگر شاخص‌های مهم محسوب می‌شود؛ در زمانی که مجلس یازدهم توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب را داشت، ایشان خواستار اصلاح ساختار بودجه شدند، آیا می‌توانیم پای بودجه‌ای را امضا کنیم که بوی اصلاح ساختار نمی‌دهد. چطور در آینده باید به مردم، دانشگاهیان و متخصصان در خصوص ساختار بودجه پاسخ دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: بدون شک نباید در مورد لایحه بودجه احساسی رفتار کنیم؛ البته کمیسیون تلفیق زحمت زیادی برای اصلاح لایحه پیشنهادی کشیده است اما بنیان بودجه ارائه شده مشکل دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاخص شفاف‌سازی نیز از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال در تبصره ۱۴ به دولت اجازه داده شده اگر منابع‌اش تأمین نشد می‌تواند برای پرداخت یارانه نقدی به دلخواه هر چه می‌خواهد اوراق مالی چاپ کند که این امر مصداق عدم شفافیت است.

وی ادامه داد: عدالت در توزیع منابع نیز در لایحه پیشنهادی رعایت نشده است؛ طی ۷ سال گذشته همواره از دولت خواسته شد یارانه دهک‌های بالا را حذف کند اما اکنون یارانه دهک‌های بالا از ۴۵ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش داده شده است.

زنگنه افزود: به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده که رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد آیا متعهد می‌شود لایحه بودجه اصلاح شده در کمیسیون تلفیق را به درستی اجرا کند؟

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: بدون شک ابعاد اقتصاد سیاسی بودجه دارای اهمیت است؛ در واقع اکنون با دولتی طرف هستیم که طرح‌های معیشتی و قیر را اجرا نکرده است بنابراین اگر اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق نیز تصویب شود، چه کسی قرار است آن را اجرا کند زیرا دولت با صراحت اعلام کرده این کار را انجام نمی‌دهد و در این راستا عزمی هم ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال دولت چطور می‌تواند ۲۵ هزار میلیارد به درآمدهای ارزش افزوده اضافه کند. آیا دولت می‌تواند ۱۷ هزار میلیارد از محل ورود خودرو از مناطق آزاد به کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: متأسفانه منابع را چاق کرده‌ایم به امید این دولت و دولت نیز نمی‌تواند منابع را تأمین کند بنابراین مجلس انقلابی نباید امضایش پای بودجه‌ای باشد که اصلاح ساختار ندارد، منابع‌اش پایدار نیست و نهایتاً تورم‌زا است.

زنگنه افزود: امروز تحمل شرایط از سوی مردم به ۱۰ رسیده است لذا تورم دو درصدی هم می‌تواند آنها را غرق کند؛ نباید پای بودجه‌ای را مهر بزنیم که تورم‌زا است.

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: اکنون دو حالت در مواجهه با بودجه وجود دارد، ابتدا باید اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود اما دولت آنها را اجرا نمی‌کند یا اینکه دولت هر آنچه می‌خواهد اجرا می‌کند که آن وقت فقط امضای مجلس انقلابی پای این بودجه مانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.