تورهای اجباری در آمریکا برای جا نماندن از واکسن کرونا

به گزارش روزنامه گاردین، با وجود اینکه اخبار از برنامه های مختلف واکسیناسیون در آمریکا حکایت دارد، دسترسی افراد به این واکسن بستگی به این دارد که ساکن کدام ایالت باشند.

این امر اگرچه باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده، اما این سفرها باعث رونق پدیده ای موسوم به «گردشگری واکسن» شده است، به طوری که مردم از ایالت ها یا حتی خط مرزی کشورها برای دسترسی زودهنگام به واکسن عبور می کنند و این سفرها، پول خوبی را عاید شرکت های هواپیمایی و مسافرتی و دیگر صنایع وابسته می کند.

به دلیل نبود پروتکل های استاندارد و سیستم بهداشتی خاص آمریکا، دهها هزار نفر در خارج از ایالت محل سکونت خود واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

«جی ولفسان» استاد سلامت عمومی دانشگاه فلوریدای جنوبی گفت: این افراد از کانادا، برزیل، نیویورک و گروه هایی از مینیاپلیس به اینجا می آیند.

وی افزود: برخی دوستان من در شهر سن پترزبورگ در ایالت فلوریدا به من گفتند که همراه با مردم ونزوئلا در صف دریافت واکسن ایستادند.

ایالت فلوریدا یکی از محبوبترین مقاصد گردشگری واکسن برای مسافران داخلی و بین المللی است که دلیل آن اتخاذ سیاست اولیه واکسینه کردن همه افراد بالای ۶۵ سال است.

این ایالت به تازگی مقررات جدید تعیین هویت را به اجرا گذاشته است تا واکسن های بیشتری را برای ساکنان محلی ایالت مورد استفاده قرار دهد، البته قبل از آنکه حدود ۵۰ هزار ساکن خارج از ایالت دُز واکسن دریافت کنند.

اگرچه برخی از این دریافت کنندگان واکسن، ساکنان فصلی این ایالت یا افرادی هستند که تصمیم دارند زمستان را در فلوریدا بگذرانند، تصمیمی که به واکسن ارتباطی ندارد، اما هزاران نفر فقط برای واکسینه شدن به این ایالت نقل مکان کرده اند.

۵۰ هزار دُز فقط حدود ۳.۴ درصد از مجموع واکسیناسیون ایالت فلوریدا را نشان می دهد، اما حتی درصد کمی از مراجعه کنندگان خارج از ایالت می توانند بر زیرساخت کلی واکسیناسیون این کشور تاثیر گذارد.  

شهرها و ایالت های آمریکا به طور کلی واکسن کرونا را از دولت فدرال به نسبت جمعیت سالمندان در مناطق و برنامه توزیع واکسن دریافت می کنند.

زمانی که کسی برای دریافت واکسن از خطوط شهری، ایالتی یا کشوری عبور می کند، این مساله موفقیت توزیع واکسن را مختل می کند.

گردشگری واکسن همچنین می تواند برای بیماران و کادر مراقبت های بهداشتی خطرناک باشد.

به گفته ولفسان، اگر یک دُز واکسن را به فردی تزریق کنید که نمی تواند برای دریافت دُز دوم برگردد و یا اتفاقی نامطلوب رخ داد، چه کسی مسئول است؟

با این همه، بسیاری مایلند این خطر را به جان خرند به ویژه اگر در معرض عوارض سلامت ناشی از ویروس باشند یا مجبور نباشند برای واکسینه شدن از آن سوی مرز مسافتی طولانی را طی کنند.

در همین حال، گردشگران واکسن که توان عبور از خطوط ایالتی برای واکسینه شدن را دارند، عمدتا افرادی هستند که می توانند دو بار مسافتی را برای دریافت واکسن طی کنند.

این مساله به اختلافات نژادی و اقتصادی – اجتماعی در توزیع واکسن کمک کرده است، به طوری که از نیویورک تا نیوجرسی تا شیکاگو، دریافت کنندگان واکسن به میزان زیادی سفیدپوستان بوده اند که در منطقه پستی افراد ثروتمند ساکن هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.