بلینکن: تا بازگشت به برجام راه زیادی داریم

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در نشست خبری خود این مطلب را در پاسخ به اینکه چگونه می‌خواهید به برجام بازگردید، مطرح کرد.

وی افزود: رئیس جمهوری بایدن روشن کرده است که اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، ایالات متحده همان کار را خواهد کرد و از آن به عنوان سکویی برای یک توافق درازمدت‌تر و قوی‌تر شامل سایر مسایل دیگر استفاده کنیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما هنوز راه زیادی برای رسیدن به آن داریم. ایران در چندین زمینه از این توافق پایبندی ندارد، آنها باید به تبعیت از تعهداتشان بازگردند و ما نگاه می‌کنیم که آیا عمل کرده‌اند یا خیر. هنوز که به این مرحله نرسیده‌ایم.

بلینکن درباره اینکه چگونه با این مساله تعامل خواهند کرد هم اظهار کرد: اگر ایران از برجام پیروی کند، تیم قوی از کارشناسان را ایجاد خواهیم کرد تا دیدگاه‌های مختلف را درباره طیف وسیعی از موضوعات بررسی کنند.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: ما نشست‌های خبری روزانه را از هفته آینده آغاز می‌کنیم. رئیس جمهوری بایدن گفته است که شفافیت، حقیقت و واقعیت در این نشست‌ها وجود داشته باشد.

وی درباره اولویت‌های وزارت خارجه برای بازگرداندن سیاست‌های دولت سابق آمریکا هم اظهار کرد: ما در حال بررسی و تجدیدنظر نسبت به سیاست‌های پیشین هستیم. ما به مساله تحریم‌های حوثی‌ها توجه دارم. آنها یک اقدام تهاجمی انجام دادند، صنعا را اشغال کردند، وارد مناطق روستایی شدند و به عربستان حمله کردند، جوی خلق کردند که می‌بینید باعث پر شدن خلاء توسط گروه‌های افراطی شده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: کارزار عربستان سعودی هم به ایجاد یک بحران انسانی خطرناک در جهان کمک کرده است. ما در میانه این بحران همه کار را برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم است. در حال حاضر حوثی‌ها حدود ۸۰ درصد یمن را تحت تصرف دارند و می‌خواهیم مطمئن شویم گام‌های ما باعث دشوارتر شدن شرایط نشود.

بلینکن ادامه داد: می‌خواهیم اطمینان یابیم نه فقط آمریکایی‌ها برای کمک به مردم یمن انجام دهند بلکه هیچ وقت با کمک‌های انسان دوستانه سایرین اختلال ایجاد نکند. این یکی از اولویت‌های ما است.

وی درباره تماس تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با همتای روسی خود و اینکه آیا آمریکا قصد تحریم روسیه را مد نظر خواهد داشت، گفت: ما پیش از این، نگرانی خود را درباره وضعیت الکسی ناوالنی و همچنین وضعیت حقوق بشر در روسیه ابراز کرده‌ایم. شگفت‌آور است که چرا روسیه از یک نفر این‌قدر هراس دارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: درباره استفاده احتمالی از مواد شیمیایی برای قتل ناوالنی و پیامدهای آن ارزیابی خواهیم کرد، اینکه آیا روسیه برای کشتن آمریکایی‌ها در افغانستان پول پرداخته است یا دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ داشته است، در حال بررسی است.

بلینکن ادامه داد: صدای ناوالنی صدای بسیاری از شهروندان روسیه است که باید شنیده شود. هیچ چیزی را منتفی نمی‌دانیم اما همه آنها باید بررسی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره فروش سلاح به عربستان سعودی و همچنین مالکیت مغرب بر صحرا، گفت: ما کاملا از توافق آبراهام حمایت می‌کنیم. فکر می‌کنیم تحول بسیار مثبتی است و آنها را در این زمینه تشویق می‌کنیم و در سال‌های آینده این مساله را بیشتر پیش می‌بریم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: هر دولتی به طور سنتی، همه فروش تسلیحات مورد بررسی قرار می‌گیرد تا چه چیزی مطابق با اهداف سیاست خارجی ما است، اکنون هم این کار را انجام می‌دهیم.

بلینکن درباره توافق آمریکا و طالبان هم اظهار کرد: دقیقا باید بفهمیم که چه چیزی در این توافق وجود دارد. تعهداتی که طالبان داده و تعهدی که ما داشته‌ایم چیست. از خلیلزاد خواسته‌ایم که همچنان به عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان کار خود را ادامه دهد.

وی درباره رابطه با چین هم گفت که این رابطه، ویژگی‌های خاصی دارد و مهم‌ترین رابطه‌ای است که در جهان داریم. این رابطه بخش‌های رقابتی دارد و زمینه‌های همکاری هم در زمینه منافع هر دو کشور وجود دارد که سعی کنیم با هم همکاری داشته باشیم.

وزیر خارجه آمریکا، مقابله با تغییرات اقلیمی را یکی از آنها دانست و ابراز امیدواری کرد در این زمینه همکاری داشته باشیم تا در مبارزه با گرمایش زمین اقدام کنیم. با این حال، مسایل زیادی در رابطه با چین مورد نگرانی ما است.

بلینکن افزود: ما همراه با رسیدگی به این موارد نگرانی، برنامه تغییرات اقلیمی را پیش می‌بریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.