جزئیات برنامه‌های رئیس جدید سازمان بورس

بعد از استعفای حسن قالیباف اصل رئیس سابق بورس اوراق بهادار امروز مراسم معارفه محمدعلی دهقان دهنوی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه معاونانش و اعضای شورای عالی بورس و سایر افراد و ارکان بازار سرمایه برگزار شد.

محمدعلی دهقان دهنوی که پیش از این به عنوان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد فعالیت می‌کرد، در ارائه برنامه‌های خود که پیش از این به شورای عالی بورس ارائه کرده بود، گفت: ۶۰۰ شرکت در بورس حضور دارند  که بخش اعظم تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهند و اگر می‌خواهیم به جهش تولید در کشور برسیم، راهی جز توسعه بازار سرمایه و عمق بخشی به این بازار، همچنین افزایش مشارکت مردم وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر در کجا می‌تواند  حضور ۵۰ میلیون نفر از مردم را ملاحظه کرد و راه مردمی سازی اقتصاد از طریق بازار سرمایه می‌گذرد. همچنین شفاف‌سازی و رقابت پذیری غیر از بازار سرمایه امکان ندارد.

به گفته رئیس سازمان جدید بورس، برای رسیدن به جهش تولید و ایجاد اشتغال باید از مسیر بازار سرمایه عبور کرد و همچنین برای تأمین مالی کشور یکی از راه‌های مهم بازار سرمایه است.

دهقان این را هم گفت که در ماه‌های گذشته نوسانات شدیدی در بازار سرمایه روی داده است که بخشی از آن ناشی از عوامل اقتصادی و بخشی نیز ناشی از عوامل غیراقتصادی بود و باید تلاش  کنیم عوامل غیراقتصادی در بازار سرمایه به حداقل کاهش پیدا کند.

دهقان دهنوی با بیان این که بازار سرمایه سیگنال‌های اقتصادی را زودتر از بازارهای دیگر دریافت می‌کند، گفت: گاهی متأسفانه بیش واکنشی بازار سرمایه را ملاحظه می‌کنیم که باید این رفتارها کمتر شود.

وی بازار سرمایه را آیینه اقتصاد کشور دانست و گفت: یکی از مشکلات ما رشد منفی یعنی کاهش سرمایه‌گذاری در کشور است و برای افزایش سرمایه‌گذاری بستری بهتر از بازار سرمایه وجود ندارد.

رئیس جدید سازمان بورس همچنین گفت: با توجه به تجربه‌ای که در مدیریت‌های قبلی داشتم از نظرات مردم و فعالان بازار سرمایه استفاده و در جهت گسترش نهادهای مالی در بازار سرمایه تلاش می‌کنم. همچنین باید زمینه گسترش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه را فراهم کنیم و در مورد برنامه‌های بازار سرمایه در آینده بیشتر گفتگو خواهم کردم.

* رئیس جدید در شرایط سختی مسئولیت بازار را بر عهده گرفت

در این مراسم ماشاءالله عظیمی عضو شورای عالی بورس و نماینده اتاق تعاون ایران گفت: در ۱۰ ماه گذشته نوسانات بازار سرمایه آنقدر بوده است که در چند سال گذشته وجود نداشته است و آقای دهقان دهنوی در شرایطی مدیریت بازار سرمایه را برعهده گرفته است که انصافا بسیار سخت است و آبروی خود را به میدان آورده است که امیدواریم موفق شود.

عظیمی گفت: بازار سرمایه به گونه‌ای شده است که برای اداره آن باید هماهنگی سه قوه وجود داشته باشد. باید کل قوه مجریه یک حرف بزند که متأسفانه این گونه نیست. شورای عالی بورس مجبور است از نظرات وزیر اقتصاد حمایت  کند.

عضو شورای عالی بورس افزود: ما به هیچ وجه منافع مردم را فدای مصلحت اندیشی جناحی نمی‌کنیم. در حال حاضر بازار سرمایه مورد توجه خانوارهای ایرانی قرار گرفته و از هر خانواده یکی دو نفر در بازار سرمایه حضور دارند و بنابراین حساسیت بازار سرمایه در ۸-۷ ماه گذشته چند برابر شده است. ما مردم را دعوت به مداومت در بورس و صبر می‌کنیم. باید خودمان هم یاد بگیریم و صبر داشته باشیم.

عظیمی همچنین گفت: وزیر نفت، وزیر صنعت، رئیس بانک مرکزی، مسؤول است. حتی رئیس صندوق توسعه ملی در این زمینه مسؤول است و ما از او گلایه مندیم. باید منافع مردم را در نظر بگیریم. برای رشد بازار سرمایه باید پیام همدلی خوبی ابلاغ شود. در یک سال گذشته متغیرهای بیرونی در بازار سرمایه آنقدر اثر نگذاشت که متغیرهای داخلی اثر گذاشت و تا وقتی غضنفر وجود دارد که تلاش ما را خنثی می‌کند نیازی به خارجی نداریم.

عضو شورای عالی بورس گفت: ما از آقای دکتر دهقان خواستیم صدای مردم را بشنود و مبنای کار خود قرار دهد. زحمات آقای قالیباف اصل کف انتظارات ما است و شما هر گونه اختیارات از شورای عالی بورس بخواهید ما در اختیار شما می‌گذاریم چنانکه اکثریت شورا با ریاست آقای دهقان موافقت کرد.

عظیمی با بیان این که پول از بازار سرمایه خارج نشده است، گفت: اما در برخی نمادها پول‌ها دپو شده و این اموال مردم در بازار سرمایه است. حتی بازار سرمایه روی بازار مسکن و بازار پول اثر دارد.

وی گفت: باید از برخی نظرات کارشناسی و حتی دلسوزانه اما غیرمرتبط پرهیز کنیم، برخی افراد آرزوهایی دارند که شاخص بورس فلان رقم باشد و آن را مطرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. یا حرف‌هایی که باید در مذاکرات عنوان شود را در تریبون رسمی اعلام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که باید از این کارها پرهیز شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.